Maikel Smit (Stoov): “Finance is een ‘value driver voor de ontwikkeling en uitbreiding van het Stoov-concept.“
Tekst: Jan de Kroon
Maikel Smit, Finance Manager bij Stoov komt op 19 april vertellen over waardecreatie bij een scale-up. Meld je nu aan voor FM Dag 2023 "Focus on value"
Het idee voor Stoov, leverancier van draadloze warmtekussens en -dekens met infrarood technologie, leefde al in 2014 toen oprichter Teun van Leijsen in 2014 met het prototype onder de arm de horecamarkt op ging. De warmtekussens zijn een goed duurzaam alternatief voor de terrasheaters. Vanaf 2017 is ook de consumentenmarkt betreden en sindsdien is de omzet elk jaar minimaal verdubbeld. Stoov is dus ooit begonnen met een traditioneel ondernemersverhaal en vervolgens uitgegroeid tot een scale-up met een stormachtige groei.
Maikel Smit (33), is sinds 2019 Register Controller en sinds een jaar Finance Manager bij Stoov. Met een bedrijfskundige achtergrond is Maikel begonnen als een a-typische financial en heeft hij zijn financiële bagage vooral opgedaan bij enkele middelgrote en grote bedrijven.
Wat hij daar miste was vooral de mogelijkheid om met de business op te trekken en van toegevoegde waarde te zijn. "Ik houd van variatie en vind interactie in de keten belangrijk", aldus Smit. "Wil ik mijn werk goed doen dan moet ik op de eerste plaats de business goed snappen, want zonder dat begrip zeggen cijfers niks."
Controleplichtig
Toen vorig jaar Stoov voorbijkwam op LinkedIn werkte Smit bij een grote onderneming met een wat traditionele financiële functie. De uitdaging maar ook de ontwikkelkansen en vrijheid die hem bij Stoov werden geboden spraken hem aan en de overstap was gauw gemaakt. Van het ene naar het andere uiterste. "Toen ik er begon was ik er de enige financial en werd er wat administratie gedaan door een administratiekantoor." Het was dan ook wel even schrikken dat men hem terloops vertelde; "Oh ja, we zijn dit jaar controleplichtig en we overwegen distributie naar en in de UK." Over uitdagingen gesproken.
Extern advies waar het moet
"De schaalgrootte van Stoov brengt met zich mee dat je al gauw geneigd bent de benodigde kennis bij externe bronnen te gaan halen", vertelt Smit. "Voor de fiscale consequenties heb ik juist goed advies gezocht en gekregen van een externe partij. Het aanvragen en registreren van Stoov in UK hebben we allemaal zelf gedaan. Het is denk ik met name herkennen waar je advies nodig hebt en waar niet. Het is natuurlijk een valkuil als je veel zelf wil doen. In de UK ontdekten we dat men daar veel geïnvesteerd heeft in het kunnen beantwoorden van je vragen." Zijn motto is dan ook zelf op onderzoek waar je kan, extern advies waar dat moet.
Gevraagd naar zijn value added geeft Smit aan dat hij een echte business partner wil zijn en dus veel tijd besteed aan het snappen van de business. "Dat betekent mee naar beurzen, je ook verdiepen in e-commerce en weten hoe en waar het allemaal wordt gemaakt. ‘De cijfers gaan daardoor leven en je hebt een betere verbinding met elkaar."
Zijn afdeling is groeiende en bestaat inmiddels uit vier medewerkers – en nummer vijf komt dit jaar nog. Ook hen geeft hij mee om vooral ook buiten finance te kijken en niet achter spreadsheets te blijven zitten. "Daar gebeurt het niet."
Kasgenererend vermogen
Kenmerkend voor een scale-up is een sterke focus op het kasgenererend vermogen van het business en operating model. Daar zit dan ook zijn belangrijkste toegevoegde waarde. Dat vertaalt zich naar meerjarenplanning en scenario’s met what-if. Smit wil met finance vooral proactief zijn omdat daar de toegevoegde waarde zit. "Dat betekent het op peil brengen van de basis en die basis laten meegroeien. Voor dit jaar staat er niet allen een ERP pakket op de rol maar ook meteen aan de slag met RPA en verdiepen in big data. Het mooie is dat onze e-commerceomgeving daar al best mooie kansen voor biedt."
Geaccepteerde boodschapper
Gevraagd naar zijn positie binnen Stoov, vertelt Smit dat hij inmiddels een geaccepteerde boodschapper is, wiens mening ertoe doet. Soms is het nog even aftasten waar je mee op het gas gaat en waar je moet bijremmen maar inmiddels weet hij die balans te vinden.
Wat hem daar vooral bij aanspreekt is de open cultuur binnen Stoov. "Er wordt veel aandacht besteed aan leiderschap, niet alleen aan individueel leiderschap, maar ook aan collectief leiderschap, waardoor je elkaar beter weet te vinden’. Werken bij een scale-up betekent wel dat je niet moet denken in beperkingen maar vooral in mogelijkheden en meer proactief dan reactief moet zijn. ‘Tuurlijk moet ik ook weleens ‘nee’ zeggen, maar ik vertel er dan meteen bij hoe het naar mijn idee wel kan."
Smit geeft met zijn finance inbreng de ontwikkeling van Stoov een zekere ruggengraat, heeft daar lol in en wordt erom gewaardeerd door de ondernemers waar mee hij samenwerkt. Hij zit, met hen en alle Stoov medewerkers, kort op de bal en kan dus makkelijk mee-navigeren. "Finance is een ‘value driver voor de ontwikkeling en uitbreiding van het Stoov-concept, waardoor ook daar de toekomst vorm krijgt en de waarde toeneemt."