Nieuwe CFO moet snel en systematisch netwerk opbouwen
Onderzoeksbureau Gartner vroeg meer dan 120 CFO’s welke factoren bepalend zijn voor een succesvolle transitieperiode. Het opbouwen van relaties en wederzijds vertrouwen blijken cruciaal. “Onderzoek van Gartner laat zien dat nieuwe bestuurders die bewust en snel een sterk netwerk opbouwen onder leiderschap binnen het bedrijf een 50 procent grotere kans hebben om te slagen in de transitie.”
Gestructureerd netwerk opbouwen als nieuwe CFO
Gartner raadt daarom aan om dit netwerken heel gestructureerd aan te pakken. “CFO’s die binnenkomen hebben een bewuste aanpak voor het bouwen van relaties nodig, niet een op basis van onderbuikgevoel.” Het rapport zet een aantal principes op een rij die CFO’s daarvoor kunnen volgen en geeft een stappenplan. Het gaat om de volgende drie stappen.
1. Breng alle stakeholders in beeld
Maak daarbij onderscheid tussen stakeholders waar de CFO iets van nodig heeft en stakeholders die juist afhankelijk zijn van de CFO. Bij de eerste groep gaat het bijvoorbeeld om andere leden van de raad van bestuur, zoals de CEO die beslissingen moet nemen waar de CFO afhankelijk van is. De tweede groep zijn bijvoorbeeld hoofden van businessunits die financiële data nodig hebben in hun strategische planning.
2. Breng in kaart wat stakeholders beweegt
“Begrijp hun motivaties en wat ze drijft, wie er de meeste invloed hebben en hoe ze op dit moment aan kijken tegen de financefunctie”, stelt Gartner. Daarbij is ook belangrijk om te begrijpen wat de belangen zijn van anderen en waar die overeenkomen met die van finance en de CFO, of waar die juist botsen.
3. Maak een prioriteitenlijst
Hiervoor geeft Gartner een beslisschema. Allereerst is daarin de vraag of de stakeholder kritisch is voor het succes van de nieuwe CFO, of niet. Zo ja, dan is de vraag of de relatie al goed is, of dat er nog aan gewerkt moet worden. Afhankelijk van het antwoord op de vragen, moet de CFO snel werk maken van de relatie of kan deze juist overlaten aan een teamlid.
Als de nieuwe CFO vervolgens in gesprek gaat is heel belangrijk dat hij of zij daarbij geloofwaardig is. De CFO moet laten zien het bedrijf, het verdienmodel en de doelen van de onderneming goed te begrijpen en kunnen uitleggen hoe finance daaraan bijdraagt.
Sterke relatie met CEO hoeksteen onboarding
Een van de belangrijkste, zo niet de belangrijkste stakeholder voor de CFO, is natuurlijk de CEO. “Ontwikkeling van een sterke relatie met de CEO is de hoeksteen van het onboarding-proces”, concludeert Paul Herrerias, managing director van een bureau voor executive search in Silicon Valley. Meteen daarna komen goede relaties met andere leden van het bestuur en het financeteam dat direct onder de CFO valt.
Daarbij pleit Herrerias er ook voor dat de nieuwe CFO met open armen wordt ontvangen en de ruimte krijgt om zijn of haar stempel op de organisatie te drukken. "Goed doordachte en respectvolle onboarding bemoedigt de prestaties, zorgt voor een maximale impact en levensduur." Behalve voor de CFO zelf, is er dus ook een taak voor de organisatie die hem ontvangt. Uiteindelijk geldt natuurlijk dat het wel van twee kanten moet komen.
Lees ook: Skin in the game: hoe ver steekt iemand zijn nek uit?