Onderzoek Digitale transformatie: CFO is een behoudende aanjager
Dat blijkt uit het onderzoek State of Digital Transformation van de CFO Community en Unit4 onder ruim 100 CFO’s in Nederland en België. Het onderzoek geeft een goed beeld van de vraagstukken die de digitale transformatie oproept binnen bedrijven: de onderzochte bedrijven bevinden zich in allerlei sectoren; het merendeel heeft een jaaromzet van 100 miljoen euro of meer. De respondenten zijn veelal CFO of bekleden een andere hoge functie binnen finance.
Veel bedrijven voeren een digitale transformatie door. Maar waar richten ze zich dan precies op? Welke struikelblokken komen ze tegen? En hoe denken ze de problemen die zich voordoen op te lossen? En wat betekent dit alles voor de CFO en de financiële functie? Deze vragen komen aan de orde in de whitepaper gebaseerd op het onderzoek over de rol van de CFO’s bij de digitale transformatie van hun bedrijf.
De maatregelen die CFO’s zijn bepaald niet vooruitstrevend te noemen, zo blijkt uit het onderzoek. Hierdoor is het de vraag of zij erin zullen slagen met hun bedrijf een succesvolle digitale transformatie te doorlopen.
Bij verreweg de meeste bedrijven is de CFO (of financial met een vergelijkbare functie) naar eigen zeggen de belangrijkste ‘driver’ inzake de digitale transformatie of op z’n minst degene die digitale innovaties van anderen doorvoert. Met andere woorden: het idee dat financials binnen een onderneming onder aanvoering van hun CFO een leidende rol kunnen spelen bij de digitale transformatie blijkt vrijwel overal te hebben postgevat. Dat is goed nieuws, aangezien zij vaak bij uitstek geschikt zijn om de digitale transformatie in goede banen te leiden.
Zorgelijk is wel dat de CFO’s behoorlijk conservatief zijn als het gaat om maatregelen om de digitale transformatie in hun bedrijf door te voeren. Zelfs binnen hun eigen finance-afdeling – waar ze toch heer en meester zijn – richten de CFO’s zich in het algemeen niet op maatregelen die een ingrijpende verbetering van het competitieve vermogen van hun bedrijf moeten ondersteunen. Ruim driekwart van de respondenten loopt warm voor zaken als de ‘automatisering van handelingen/processen’ en het ‘gebruik van programma’s/systemen om handelingen en processen te vereenvoudigen/inzichtelijker te maken’.
Dit terwijl bedrijven tegenwoordig – mede door de alomtegenwoordige digitalisering – snel moeten opereren en ingrijpende verbeteringen moeten kunnen doorvoeren, willen ze het niet afleggen tegen rappe concurrenten. Hoe belangrijk ook, stapsgewijze vereenvoudiging en andere verbeteringen van processen zullen zelden afdoende zijn. Met andere woorden: het is zeer de vraag of de CFO’s uit het onderzoek erin zullen slagen met hun bedrijf een succesvolle digitale transformatie te doorlopen.
Download hier de whitepaper voor alle inzichten uit het onderzoek