Pieter Brokx (CFO van Euro Caps): “Ons eerste jaar was eigenlijk een aaneenschakeling van missers.”

Pieter Brokx CFO Eurocaps
Schrijf je nu in voor CFO Day 2025: From Obstacle to Opportunity.

CFO Day 2025 (28 mei a.s. – save the date!) – “From Obstacle to Opportunity” – zal in het teken staan van de mogelijkheid om tegenslagen om te zetten in kan. Met CFO.nl reflecteren wij de komende weken met een aantal CFO’s op dit thema: onder andere met Pieter Brokx, CFO van de Euro Caps, producent van premium label koffiecapsules.

Heb jij in je carrière als CFO veel te maken gehad met obstakels?

“Het hele ontstaan van ons bedrijf Euro Caps, is eigenlijk te danken aan een reeks van setbacks. Allereerst de crisis van 2008. Bas Witvoet een van mijn compagnons zat ooit bij Pauw en Witteman om te vertellen over ondernemen in tijden van crisis. Naar aanleiding van die uitzending kreeg hij allemaal voorstellen gemaild van mensen. Zelf kende ik hem uit mijn studententijd en van rugbyteam. Mijn andere compagnon, Nils Clement, kende hem uit Haarlem. Maar het hele idee van Eurocaps is ontstaan dankzij feit dat de oorspronkelijke opzet voor het bedrijf niet werkte.”

Vertel…

“Het oorspronkelijke idee was dat wij bestaande capsules zouden inkopen van een klein fabriekje in Zuid-Afrika. Daar had iemand koffiecups ontwikkeld die geen inbreuk maakten op bestaande patenten van Nespresso, dus wie wilden wij verkopen in Europa. Maar die fabriek daar was zo houtje-touwtje dat we direct zagen: ‘dit wordt hem niet’. Toen zijn we diezelfde avond ons verdriet gaan verdrinken en kwamen we op het idee om zelf een fabriek te beginnen.”

Goed idee! En zo werd het obstakel een kans?

“Nou ja. Nee dus. Niemand van ons had ervaring met fabrieken. Wel vanuit controlling en inkoop, maar niet wat betreft operatie. We hadden een grote mond en veel bluf – en geen idee van wat we aan het doen waren. We waren overigens ook het eerste bedrijf in de wereld dat cups ging maken voor koffiemachines van andere merken. Voor een internationale supermarkt in Spanje mochten we een koffiecup gaan ontwikkelen. Orders vastgelegd op basis van een mailtje – alle koffieapparaten gekocht die we konden vinden in de Mediamarkt van Rotterdam. Alles werkte. Een week later kregen we een telefoontje uit Spanje dat we de persen konden stoppen, want alle koffiezet apparaten in Zuid-Spanje gingen kapot van onze cups. In Spanje had men blijkbaar andere machines dan in Rotterdam. Ons eerste jaar was eigenlijk een aaneenschakeling van missers.”

Schrijf je nu in voor  CFO Day 2025 (28 mei a.s. – save the date!) – “From Obstacle to Opportunity”

Leuk! Doe er nog eens een?

“De eerste grote koffiemaalmachine die we kochten, vonden we via google, in Zwitserland. Het was een machine van dezelfde leverancier die de machines maakte voor Nespresso. Die wilden we natuurlijk ook hebben – dus wij kochten meteen de allergrootste die we konden vinden. Het waren onze eerste 600.000 euro. En ook hier hadden we geen idee. We dachten dat je zoveel mogelijk koffie zo fijn mogelijk moest vermalen, omdat je dan de maximale extractie krijgt. Maar dat is dus niet zo. Van fijnpoeder maak je geen normale koffie, maar modder. Maar daar kwamen we pas achter toen de hele fabriek was ingeregeld met vullijnen naar de capsules. Ook de capaciteit was veel groter dan wij aankonden. Die machine hebben we direct kunnen afschrijven.”

Kwam het toch nog goed?

“Ja. We hadden namelijk wel een gat in de markt gevonden, dus de vraag explodeerde in ons gezicht. Maar na alle mislukkingen in het eerste jaar zijn we wel mensen om ons heen gaan verzamelen met verstand van zaken. Mensen die weten hoe je een koffiefabriek runt, alles weten van vullijnen, maalcapaciteit, de ideale partikelgrootte van korrels. Onze maalsystemen werken nu met lasermetingen. Alle investeringen die we nu maken, worden echt tot in het detail uitgeplozen. Waarom doen we het? Hoe werkt het? Die houding, al die optimalisering valt terug te voeren op die enorme foute die we in het begin hebben gemaakt.
Uiteindelijk zijn we van alle fouten een beter bedrijf geworden. We produceren inmiddels bijna 2 miljard capsules per jaar, hebben alle certificeringen. verkopen cups over de hele wereld tot aan Zuid-Korea en Japan.”

Lees ook op CFO.nl: Continuous transaction control biedt bedrijven kans om efficiencyvoordelen te behalen

Als CFO sta je continu voor uitdagingen: economische onzekerheid, nieuwe regelgeving en disruptieve technologieën. Tijdens CFO Day 2025: From Obstacle to Opportunity ontdek je hoe juist deze obstakels innovatie, efficiëntie en transformatie kunnen stimuleren. Laat je inspireren door visionaire keynotes, praktijkcases en interactieve sessies. Beleef CFO Day 2025 samen met 500 financiële leiders op 28 mei in Grand Hotel Huis ter Duin.

Gerelateerde artikelen