Jeroen de Swart (CFO Sunweb): “Digitale transformatie vergt continu vernieuwend denken”

Sunweb heeft één doel: Leading Digital Holiday Expert worden.

Aanstaande dinsdag (9 november, 11:00 uur) vindt de eerste uitzending van CFO Studio plaats. In samenwerking met Oracle spreken wij met Nederlandse CFO’s over de digitale transformatie van hun organisatie en de finance functie. 

We trappen af met Jeroen de Swart, CFO van Sunweb. In aanloop naar de uitzending licht hij alvast een tipje van de sluier op over hoe de digitale transformatie een rol speelt in zijn bedrijf. 

De finance functie en financiële processen bij Sunweb zijn sterk beïnvloed door de komst van nieuwe systemen, tools en platforms, zo ook de functie van Jeroen de Swart, die ons vertelt over de ambities van Sunweb en welke rol daarin is weggelegd voor de CFO.

“Digitalisering biedt enorme kansen om slimmer te werken en meer waarde te creëren. Om te blijven voldoen aan de toenemende verwachtingen van klanten en medewerkers is achterblijven geen optie. Daarom passen wij, net als veel andere ondernemingen onze strategie, business model en bedrijfsprocessen ingrijpend aan en wordt er ook bij ons meer geïnvesteerd in de digitale transformatie dan het jaar ervoor.”

Leading Digital Holiday Expert
De ambities van Sunweb liegen er niet om; het bedrijf wil de leading digital holiday expert worden. De Swart: “Sunweb is een ondernemend bedrijf en wil preferred partner zijn, zowel voor haar klanten als voor de leveranciers. Alle zaken worden van oudsher direct via het platform van Sunweb geregeld.” Het bedrijf is ‘asset-light’; het bezit geen hotels, vliegtuigen of fysieke reisbureaus. Daarom zet Sunweb in op ‘dynamic packaging’. Hiermee wordt de klant maximale flexibiliteit aangeboden als het gaat om het boeken van een vakantie. En dat de klant keuze en flexibiliteit wil, is volgens de Swart evident. “De klant kan kiezen uit bestaande vakantiepakketten, maar kan deze zelf naar wens aanvullen en upgraden. Het bedrijf zit daarmee een beetje tussen booking.com en de traditionele tour-operators.” 

Platform en Hospitality
Digitaliseren is voor Sunweb van essentieel belang om te kunnen concurreren met andere grote aanbieders. Door zo veel mogelijk ‘touchpoints’ te krijgen van de klant, kan Sunweb de juiste kennis van de klant krijgen. Vervolgens kan het de klant een zo goed mogelijk product aanbieden. Er zit daar een soort zelflerend effect in. De Swart: “Tegelijkertijd zetten wij met Sunweb een digitale interface neer voor onze klanten en partners. Hiermee krijgen wij inzicht in de wensen van de klant, zodat wij onze services zo goed mogelijk kunnen ‘finetunen’. Een voorbeeld? Als een groep vegetariërs besluit het vliegtuig te nemen voor vakantie, dan kan de luchtmaatschappij hierop inspelen door geen vlees op het menu te zetten.” 

Sunweb ziet zichzelf als een hospitality bedrijf, maar ook als een platform. “De klant wordt zo goed mogelijk bediend met alle kennis die Sunweb heeft over destinaties en de bijbehorende services die het hen kan aanbieden. De combinatie van digital en hospitality zit inmiddels diep verankerd in de onderneming.”

Continu vernieuwend denken
De Swart geeft aan dat de rol van CFO in de business-to-consumer omgeving in de richting van IT sterk is veranderd. “De business-to-business omgeving met traditionele werkzaamheden als ERP en reporting, heeft meer zwaartepunten die langer meegaan. De B2C omgeving is veel veranderlijker. Ontwikkelingen op dit gebied zijn vaak binnen een jaar alweer achterhaald. Er heeft binnen Sunweb een enorme verschuiving plaatsgevonden met de digitalisering van de afdelingen Sales en Operations. Hiertoe heeft het bedrijf een Chief Digital Officer aangenomen, die deze iT-operaties kan aansturen.” Het agile werken en continu reageren op de wensen van klanten maakt van Sunweb een bedrijf dat goed kan aansluiten op veranderende markten. 

Volgende week dinsdag gaat De Swart, samen met Melle Eijckelhoff uitgebreid in op de rol van de CFO in een platformorganisatie en het aansturen van IT. Dat laatste wordt volgens de Swart in een wereld die agile werkt steeds ingewikkelder. “Digitale transformatie vergt continu vernieuwend denken, zoveel is duidelijk.” 

Schrijf je hier in voor de eerste uitzending van CFO Studio: dinsdag 9 november 11:00 uur.

Gerelateerde artikelen