De vloek van verouderde infrastructuur doorbreken
Door Ian Perry, Principal Solutions Architect, Zscaler
Het afgelopen jaar is de implementatie van veel digitale processen versneld. De wereldwijde pandemie dwong bedrijven om hun deuren te sluiten, werknemers vanuit huis te werken en consumenten om uitsluitend gebruik te maken van digitale opties. Hierdoor ontstonden er vragen over de mogelijkheden voor een volledig digitale toekomst.
Digitale investeringen maximaliseren
Ondanks de beschikbare technische mogelijkheden voor een volledig digitale overstap, is het goed om eerst te kijken naar de bestaande infrastructuren die organisaties tegenhouden.
Dit komt niet door een gebrek aan motivatie om te moderniseren. In feite zijn veel bedrijven al vergevorderd in hun cloud-traject. Zo is geïnvesteerd in digitale transformatie en is men zich wel degelijk bewust van de voordelen van het verplaatsen van workloads naar de cloud in de backend. Veel CTO's zijn echter niet in staat geweest de bijbehorende infrastructuur en gebruikers via datzelfde pad mee te nemen. Dit betekent dat veel organisaties hun investeringen in nieuwe applicaties en cloud-platforms niet volledig hebben kunnen realiseren, tot frustratie van zowel CTO’s als CFO's van deze organisaties.
Er worden hybride infrastructuren ontwikkeld die flexibel genoeg zijn om zich aan te passen aan nieuwe digitale diensten en vereisten, maar deze zijn nog steeds gebaseerd op oude fundamenten. Er is bijvoorbeeld een enorme opkomst in migratie naar het cloudgebaseerde Office 365, wat de flexibiliteit belooft die nodig is om zich aan te passen aan nieuwe digitale manieren van werken. Alle voordelen en functies van nieuwe digitale tools zoals Office 365 staan echter vaak op gespannen voet met verouderde netwerkconfiguraties, en dit onvermogen om nieuwe tools samen te laten werken met legacy systemen weerhoudt organisaties van de overstap.
Vooruit blijven lopen op de ontwikkelingen
Zowel klanten als werknemers verwachten in toenemende mate naadloze ervaringen in alle contactmomenten. Hiervoor moet de focus worden gelegd op de gebruikerservaring, in plaats van op processen en noodzaak. Wendbaarheid is belangrijker dan ooit als men overgaat op nieuwe bedrijfsmodellen en is een vereiste om producten wereldwijd te beheren en te implementeren. Bijvoorbeeld omdat er regionale compliance-behoeften van toepassing zijn, of verschillende lokale consumentenbehoeften.
Enablers aannemen
Deze toenemende druk betekent niet per definitie dat bedrijven complexe en dure revisies van hun bestaande infrastructuur moeten ondergaan om de belofte van de cloud volledig waar te maken. Een toekomstbestendige infrastructuur die de flexibele vereisten zowel tijdens als na de pandemie kan ondersteunen, en tegelijkertijd een geweldige gebruikerservaring biedt, is mogelijk. Echte netwerktransformatie leidt inderdaad tot gunstige resultaten vanuit een risico- en kostenbesparend-perspectief, zonder dat er zwaar technisch werk nodig is.
De groeiende populariteit van de ‘Zero Trust’-benadering wordt bijvoorbeeld door velen aangeprezen als een solide oplossing. Veel organisaties vertrouwen nog steeds op de legacy ‘perimeter’-benadering voor het beveiligen van hun gegevens, die zich richt op het stoppen van indringers. De Zero Trust-benadering stelt ze echter in staat om standaard ‘niemand te vertrouwen’, en vereist verdere beveiliging voordat toegang wordt verleend tot beveiligde resources.
Dit is de droom van elke CTO, aangezien een Zero Trust-model ervoor zorgt dat het verkeer veilig via internet verloopt in plaats van via de IT van het bedrijf, waardoor ze onderhoudsvrije kantoren kunnen hebben. De individuele vestigingen zijn niet alleen flexibeler en aanzienlijk gemakkelijker te onderhouden, maar de kosten worden ook drastisch verlaagd. Bovendien stelt een Zero Trust-model organisaties in staat volledig te profiteren van de voordelen van cloud-based tools zoals Office 365, aangezien deze veilig via internet kunnen worden geïmplementeerd, in plaats van te vertrouwen op verouderde zakelijke IT-systemen. Alleen al door deze overgang is te zien hoe infrastructuren gemak en eenvoud mogelijk maken. Een ingewikkelde renovatie is niet langer vereist om digitale levering te implementeren van alle belangrijke vereisten die klanten van diensten verwachten.
Vooruitkijkend, is het duidelijk dat organisaties hun capaciteiten moeten beoordelen om aan de eisen van de klant te voldoen en hun vermogen om snel te innoveren. Alleen door echt de voordelen te beseffen die werden beloofd door de cloud-infrastructuur, kan men de vloek van de legacy-infrastructuur voorgoed van zich afschudden.
Aangeboden door: