Waarom analytics-projecten vaak mislukken

Een enorme hoeveelheid projecten binnen analytics mislukt. De reden is vaak de verkeerde aansturing door de betrokken manager.

Leidinggeven aan analytics-projecten is geen rocket science, maar het moet wel met aandacht worden gedaan. Of liever gezegd: het moet gewoon worden gedaan. Want menig data-analist wordt aan zijn lot over gelaten nadat hij toegang tot de data heeft verkregen: ‘Veel succes ermee en roep maar als je wat interessants vindt.’ 

Dat is de grootste fout die managers kunnen maken in hun analytics-projecten, schetst Thomas C. Redman, directeur van een Amerikaans databedrijf in een artikel op Harvard Business Review. Bij gebrek aan de volgende vier leiderschapszaken, hebben uw analisten geen schijn van kans. 

Focus

Een bak data doorploegen, dat kunnen uw analisten wel. Maar als u wil dat ze iets – voor u relevants – vinden, moet u focus aanbrengen in het werk. Redman omschrijft zijn voormalig manager, die hem na indiensttreding bij zich nam en hem uitgebreid vertelde wat zijn doel was met de inhuur van zijn leger analisten en statistici. Hij legde uit wat zijn afdeling precies wilde bereiken, welke plaats de analisten hierin innamen en waarom, en koppelde dit aan het doel van de organisatie als geheel. 

Dompel ze onder in de business

Cruciaal is dat analisten op de juiste plek in de organisatie terechtkomen, stelt Redman. Wilt u de efficiency van marketing vergroten? Zet ze bij marketing. De efficiëntie van olieboren verhogen? Zet ze in het laboratorium. Kortom: zet ze dicht op de haard en dompel ze vervolgens onder in de business. Laat ze zien hoe de business werkt: wie zijn de klanten en wat verwachten ze van jullie? Hoe werken de systemen waar de afdeling mee werkt? Wie zijn de stakeholders? Help ze een professioneel netwerk op te bouwen. Interessante bevindingen doen is één, ze omzetten in vruchtbare oplossingen is een volgende stap. 

Drill op kwaliteit

En dan hebben we het niet over foutloos werk. Managers moeten hun analisten zo opleiden, dat ze informatie en oplossingen zo aandragen, dat verschillende partijen in de business deze informatie kunnen begrijpen, interpreteren en daadwerkelijk kunnen gebruiken. Alles van de omschrijving van het probleem, de data en analyse tot de presentatie ervan. Waarom? Veel managers zijn sceptisch tegenover data science. En terecht, vindt Redman. ‘Slechte data en analytics kunnen meer schade opleveren dan ze voorkomen.’

Instrueer ze ‘draadjes’ te vinden

Draadjes zijn de onverwachte zaken in data die opvallen. Daarin bevinden zich vaak de goudklompjes. Of zoals Redman zegt: ‘Toeval ligt ten grondslag aan veel grote ontdekkingen.’ Omdat analisten dagelijks grote hoeveelheden data zien, zijn zij in staat om deze goudklompjes te vinden. Maar managers moeten er wel naar vragen: bespreek regelmatig met de analisten wat ze hebben geleerd, wat ze opviel en wat er verdacht uitziet. Veel draadjes leiden nergens naartoe, maar sommigen hebben grote potentie. Cruciaal is hierin wel, dat de manager ze aanmoedigt en de ruimte geeft om deze ontdekkingen op te volgen. Anders blijft het draadje een draadje. (Bron: HBR.org)

 

Gerelateerde artikelen