Waarom strategisch denken er vaak bij inschiet

Nadenken over de strategie: alle executives willen het. Maar niemand heeft er tijd voor. Wat te doen?

Vrijwel iedere leider wil meer bezig zijn met strategisch denken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 97 procent denkt dat bezig zijn met de strategie cruciaal is voor het succes van de organisatie. Maar gek genoeg geeft 96 procent in ander onderzoek aan er te weinig tijd voor te hebben. 

Hoe komt het dat er zo’n groot verschil bestaat tussen wat leiders als cruciaal achten en wat ze in werkelijkheid doen, vraagt Dorie Clark, marketing specialist en adjunct professor op Duke University, zich af in een artikel op HBR.org

Lange dagen maken niet creatief

Een eerste reden zijn de onbewuste prikkels die leven in veel bedrijven en die ook van invloed zijn op senior leiders. Het maken van lange dagen op kantoor wordt over het algemeen gezien als teken van loyaliteit en productiviteit. Medewerkers die meer dan vijftig uur per week maken, verdienen gemiddeld 6 procent meer dan collega’s die een meer reguliere werkweek draaien, blijkt uit onderzoek. 

Een lange dag achter het bureau werkt misschien om door een berg email te werken, een recept voor innovatief en strategisch denken is het niet. Uit onderzoek blijkt dat juist dat door die lange dagen de productiviteit achteruit gaat. Bij creatief denken zijn heel andere zaken belangrijk. Een voorbeeld: een korte wandeling, het liefst buiten. Maar in de hierboven beschreven bedrijfsculturen is dat nu net gedrag dat niet gewaardeerd wordt.

Druk zijn geeft status

Een ander obstakelis dat druk zijn sociale status geeft, blijkt uit onderzoek. Hierdoor kan de neiging ontstaan om mee te gaan in de waan van de dag, in plaats van met zaken bezig te zijn die werkelijk belangrijk zijn. Zelfs executives zouden zich onbewust hierdoor laten meevoeren, schrijft Clark.

Hoe kunnen leiders toch de ruimte creëren die nodig is voor strategisch denken? Clark geeft drie tips:

  • Bedenk dat strategisch denken niet veel tijd kost. Er zijn geen eindeloze sabbaticals of heidagen voor nodig. Voor het bedenken van een goed idee is niet perse tijd nodig, eerder psychische ruimte. Zelfs zoiets simpels als het beschrijven van alle taken en het toekennen van prioriteiten kan hierbij helpen.  
     
  • Breng in kaart waar je je tijd aan besteed. Misschien is dit in het begin onwennig, maar uiteindelijk helpt dit beeld je bepalen welke taken je kunt uitbesteden, combineren of simpelweg uitstellen. Hiermee win je zo twee uur extra per week, tijd waarin je uit de waan van de dag kunt stappen om met de grote lijnen bezig te zijn.
     
  • Naarmate we ons meer bewust worden van het bestaande ‘druk zijn is goed’-frame, wordt het eenvoudiger dit te verwerpen. Volgens schrijver Derek Silvers is druk zijn wat er gebeurt als je overgeleverd bent aan de genade van de agenda van een ander. Bedenk dus goed dat druk zijn eerder een teken van dienstbaarheid dan van status is. Die manier van denken maakt het eenvoudiger om nee te zeggen tegen de eindeloze stroom van verplichtingen. Een stroom die alleen maar groter wordt naarmate mensen in hogere functies terecht komen. Met het gevaar dat strategisch denken het kind van de rekening wordt. 

[Bron: HBR.org]

Gerelateerde artikelen