Adyen’s CFO roept kabinet op tot langetermijnvisie
Er moet ruimte gemaakt worden voor een langetermijnvisie – één waar het Nederland van 2040 ook nog profijt van heeft. Dat stelt de CFO van Adyen, dat met 1500 werknemers verspreid over 20 kantoren wereldwijd en een beurswaarde van 40 miljard euro een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland is.
“Waar is de visie? Waar willen we naartoe? Laten we naast een Miljoenennota ook werken aan een 20-jarenplan voor Nederland – daar hebben we allemaal baat bij. Dan noemen we deze het Horizonmemorandum, en checken we elk jaar hoe ver we zijn.”
In ieder geval is zo’n langetermijnvisie op de constante thema’s van onderwijs, technologie, duurzaamheid, en infrastructuur onontbeerlijk, dan kunnen ondernemingen in Nederland ook betere investeringen doen, volgens Uytdehaage. “Een sterke lange termijnvisie op de Nederlandse infrastructuur is van groot belang voor Nederlands’ internationale concurrentiepositie. Internationale bereikbaarheid, binnenlandse verbindingen en algemene leefbaarheid zijn allemaal sterk onderhevig aan hoe onze infrastructuur is ingericht. De financiering van zulke projecten verloopt in het huidige politieke systeem kortcyclisch. Alleen met een duidelijk geformuleerde lange termijnvisie en investeringsbudgetten kunnen we onze sterke positie waarborgen.”
Uytdehaage verklaarde dat binnen het eigen bedrijf de grondregel geldt dat de langetermijnvisie boven het kortetermijn-gewin gaat. Ook aandeelhouders van Adyen zijn zich daarvan bewust. Hij zou dat graag in politiek ook meer zien: “We kunnen het ons niet veroorloven dat we stuurloos worden meegesleurd in een veranderende wereld – of dat het water boven de dijken staat later deze eeuw – terwijl wij ons nog steeds richten op het plakken van pleisters op problemen die – op de lange termijn – verbleken bij de problemen die we al die tijd genegeerd hebben.