Autofabrikanten bezorgd over nieuwe uitstootregels EU
De nieuwe Europese vervuilingsnormen voor nieuwe auto's en vrachtwagens gaan ook elektrische voertuigen raken. Ze zijn niet meer alleen gericht op uitlaatgassen. Er komen ook limieten voor de deeltjes die remmen en banden verspreiden, als het aan de Europese Commissie ligt.
De regels voor nieuwe brandstofauto's worden niet veel strenger dan ze al zijn. De auto-industrie heeft de strikte nieuwe normen waaraan de commissie aanvankelijk werkte van tafel gekregen. Wel moeten dieselauto's aan dezelfde eisen gaan voldoen als benzineauto's, stelt de commissie voor. De regels zouden voortaan ook moeten gelden als het bijvoorbeeld warmer is. En de commissie wil auto's er in het vervolg dubbel zo lang aan houden.
De EU-regels waren oorspronkelijk bedoeld om luchtvervuiling tegen te gaan. Vooral de stikstofoxiden uit de uitlaat van benzine- en dieselvoertuigen verpestte de lucht in met name de steden. Nu vanaf 2035 geen nieuwe auto met verbrandingsmotor meer mag worden verkocht, verschuift de aandacht naar het fijnstof en de kleine plasticdeeltjes die loskomen bij het remmen of van de banden. Elektrische auto's hebben met hun zware accu's in dat probleem vaak een groter aandeel dan voertuigen op fossiele brandstof.
De EU-landen en het Europees Parlement moeten nog met de nieuwe normen instemmen. De regels voor auto's en busjes zouden medio 2025 moeten ingaan en die voor vrachtauto's en bussen twee jaar later.
Autofabrikanten bezorgd
Europese autofabrikanten zeggen erg bezorgd te zijn over nieuwe uitstootregels die de Europese Commissie heeft voorgesteld. Ze leveren volgens brancheorganisatie ACEA weinig milieuwinst op, maar dwingen de auto-industrie wel tot nieuwe investeringen in auto's met verbrandingsmotoren. Dat gaat mogelijk ten koste van de overstap op volledig elektrische auto's.
Volgens de nieuwe normen, die de naam Euro 7 krijgen, mogen benzineauto's net zoals bij de huidige regels 60 milligram stikstofoxiden uitstoten. De uitstoot van nieuwe dieselauto's moet ook omlaag tot dat niveau, terwijl ze nu nog 80 milligram per kilometer mogen uitstoten. Daarnaast komt er een grens aan de hoeveelheid kleine deeltjes die vrijkomen bij het remmen.
Critici stellen dat de autolobby juist veel gedaan heeft gekregen bij het van tafel krijgen van de strengste uitstootnormen, waarbij ze verwijzen naar de normen voor benzineauto's die hetzelfde zijn gebleven. Maar volgens de ACEA focussen de nieuwe regels vooral op extreem rijgedrag dat normaal gesproken amper voorkomt. Daarnaast zouden de nieuwe regels vooral lastig zijn voor fabrikanten van vrachtwagens. "Dit raakt onze overstap naar auto's met nul uitstoot. Het is niet goed voor het klimaat, niet goed voor de gezondheid en niet goed voor de industrie", zegt Martin Lundt, topman van truckfabrikant Volvo en voorzitter van de afdeling voor bedrijfswagens van de ACEA.
(ANP)