Zó gaat finance bij Van Oord digitaal

Familiebedrijf Van Oord werkt aan de digitale transformatie van finance.

In ons webinar Digital vs Human: paradox of symfonie, legden Albert-Jan Kroezen van de internationale waterbouwer en Mathijs van der Vlis, Principal Consultant bij Agium EPM, uit hoe de digitale transformatie verloopt.
 
Moderator Kevin Mottard vat de koe meteen maar bij de horens: “De wereld verandert, digitaliseert. Bij een klassiek, industrieel en traditioneel familiebedrijf als Van Oord willen de engineers mooie dingen maken. Daar waar het bij bv. banken draait om cijfers en geld, is bij Van Oord sprake van een echte passie voor de business, maar wellicht minder voor de cijfers. Hoe pakt dat in de praktijk uit, hoe verdient finance een plek aan tafel?”
 
Albert-Jan Kroezen, Director Finance & Control bij Van Oord: “Van Oord is een bedrijf vol techniek, onze engineers zijn gefocust op actie. Op het oplossen van problemen. Maar ze weten ook dat de wereld moeilijker wordt en je niet gemakkelijk geld ‘maakt’. Understanding the business, daarom gaat het bij ons om. Projecten succesvol afronden, en niet van dag tot dag denken. Onze finance professionals, onze controllers, zijn aanwezig op de bouwsites, op de plekken waar de projecten zijn, waar het gebeurt, wereldwijd.”
 
Familiebedrijven
Maar veranderen is moeilijk voor vaak behoudende familiebedrijven. Met de implementatie van OneStream, platform voor corporate performance management, gaat de integratie van data bij Van Oord veel soepeler. De eerste fase is gereed, de basis setup staat en werkt naar grote tevredenheid. In de vervolgfases wordt OneStream steeds verder uitgebreid. Uiteindelijk tot een full scope CPM-setup. Gedoseerde stappen, met dat ene heldere doel voor ogen: het beter, slimmer en intelligenter inzetten van financiële data.
 
Mathijs van der Vlis van Agium EPM: “Dankzij OneStream is er minder tijd nodig voor het analyseren van cijfers. Duidelijk is ook dat zo'n transformatie bij een bedrijf als Van Oord voorzichtig moet gebeuren. Werknemers zijn er loyaal, hebben dienstverbanden van soms wel 20, 30 of zelfs 40 jaar. Voor hen is het moeilijk als het werk verandert.”
 
Voor een industrieel bedrijf als Van Oord staat het product op de eerste plaats. En finance wil de business begrijpen. Data helpt daarbij, is onontbeerlijk. Eerder zei Albert-Jan Kroezen al in een interview met CFO.nl: “De traditionele financial wordt straks de vrouw of man die bekwaam is in data management. Die voor duidelijke uitleg van datagebruik voor ‘gewone mensen en collega’s’ zorgt, niet nerdy dus. Het gaat om het snappen van data, door de bomen het bos wél zien. Database analyse maakt het voor ons bijvoorbeeld mogelijk de inzet van onze ongeveer honderd schepen te bepalen. Waar, wanneer, waarom en op de meest intelligente manier?”
 
Goede balans
Op de vraag van moderator Kevin Mottard hoe Van Oord over die digitale streep is gehaald en wat dat tot nog toe heeft gebracht, antwoordt Kroezen: “Er is een goede balans bij Van Oord tussen de klant, de lange termijn view van de familie en de werknemers. Digitaal is nu overal en wordt ook door de backoffice omarmd. Er zijn met tooling grote stappen gezet. Forecasting, modelling, scenario’s. Dankzij data analyse gebeurt dat nu op hoog niveau.”
 
“De basics veranderen voortdurend”, aldus Mathijs van der Vlis van Agium EPM. “Neem de tijd om naar nieuwe ontwikkelingen te kijken. Doe daarvoor als het moet een stap terug van je dagelijkse werk. Over de balans tussen onderbuikgevoel en data? Dan ga ik toch meer voor de cijfers. Niet standaardiseren, maar wel een beetje dat gut feeling wegnemen.”
 
En, zo vraagt de moderator, hoe voorkom je dat door al die digitalisering finance king wordt, boven de business?  “Een beetje meer agile zou helpen”, antwoordt Van der Vlis. “Onderbuikgevoel als onderdeel van je project. Dat voorkomt dat je een bank wordt. Bij een anderhalve eeuw oud familiebedrijf als Van Oord ontbreekt nu eenmaal de luxe van het NIET hebben van een legacy. Maar neem soms de tijd om naar een community webinar te gaan. En haal jonge mensen met analytische kennis in huis.”
 
“Dat onderbuikgevoel zal hier nooit helemaal verdwijnen”, zegt Albert-Jan Kroezen. “Het gaat om die symfonie tussen gut feeling en data. Jonge mensen brengen een andere view mee, zijn anders opgeleid. Het is interessant wat er nu gebeurt. Digitalisering als hybride?”

Gerelateerde artikelen