“Toyota koopt Vanderlande om te groeien”
Lees ook: Profiel Herman Molenaar – CFO Vanderlande
Dat maakte Toyota Industries donderdag bekend. Vanderlande ontwerpt en produceert logistieke systemen die gebruikt worden in bijvoorbeeld distributiecentra en bagagehallen op luchthavens. Er werken wereldwijd zo'n 4500 mensen. De jaaromzet is ruim 1 miljard euro.
Toyota Industries is wereldwijd de grootste speler op het gebied van onder meer vorkheftrucks. Met 51.500 werknemers werd vorig jaar een omzet behaald van omgerekend bijna 17 miljard euro. Het in 1949 opgerichte Vanderlande blijft na de overname als zelfstandig onderdeel van Toyota Industries opereren. Dat gebeurt onder de bestaande naam en huisstijl en met het huidige management.
Topman Remo Brunschwiler zei verheugd te zijn dat Vanderlande in Toyota Industries ,,zo'n succesvolle, strategische partner'' heeft gevonden. De financiële armslag van het Japanse concern zal het Brabantse bedrijf vooruithelpen bij zijn groeiplannen, voegde hij eraan toe.
CFO Herman Molenaar verwacht dat Vanderlande als onderdeel van een wereldwijd concern een aantrekkelijkere werkgever wordt. Het zou dus makkelijker moeten worden om technisch talent aan te trekken. ,,Dat is een van onze grootste uitdagingen'', zei hij.
Daarnaast zijn de Japanners volgens Molenaar bereid na de overname flink verder te investeren in Vanderlande. Voor de werkgelegenheid zal dat alleen maar positieve gevolgen hebben. ,,Toyota Industries heeft ons gekocht om te groeien'', zei hij.
Tegen NOS Radio 1 Journaal zei Molenaar dat er afspraken zijn gemaakt over het behoud van banen.
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director