Podcast: Lodewijk Lockefeer, CFO Zeelandia over purpose
Alex van Groningen · CFO aan het Woord | Lodewijk Lockefeer, CFO Zeelandia over Purpose
In deze podcastserie gaat de CFO Community in samenwerking met SAP het gesprek aan met CFO’s over het thema purpose.
In deze tweede podcast, na Guido Dubbeld van Eneco, spreekt gastheer Kevin Mottard dit keer met Lodewijk Lockefeer. “Lodewijk. Ik ken je al jaren als deelnemer in de CFO-community”, begint Mottard. “En ik zei bijna, Lodewijk Lockefeer van Heineken. Maar je hebt een aantal maanden geleden de overstap gemaakt van Heineken naar Zeelandia. Zou je daar wat over kunnen vertellen?”
Lockefeer: “Ja dat klopt, Kevin. Ik ben nu acht maanden CFO van Zeelandia. Dat bedrijf zit in Zierikzee. Dus dat is wat verder weg dan Amsterdam. Het is een prachtig bedrijf wat doet in bakkerij ingrediënten voor banket en brood. We zitten in 25 landen. Dus zeer internationaal. Een stuk kleiner dan Heineken, natuurlijk. Heineken is heel groot. En acht maanden geleden heb ik die overstap gemaakt. Ik zal later nog even toelichten wat mijn eigen purpose daarbij was. Maar ik heb nu acht maanden erop zitten en het was eigenlijk een rollercoaster vanaf begin tot nu. Maar wel een hele positieve rollercoaster. Alhoewel corona natuurlijk ook voor ons een negatieve impact heeft, is het toch een hele mooie ervaring om ergens anders actief te zijn. Dus ik moet zeggen, ik heb er geen dag spijt van. Ik heb nog steeds goed contact met Heineken, uiteraard. Ik heb er zeventien jaar gewerkt met heel veel plezier, heel veel geleerd. En nu blij dat ik de breedte in ben gegaan naar een eindrol binnen Zeelandia.”
Mottard: “Leuk om te horen. Daar komen we straks nog even op terug. Over hoe je die verandering van Heineken naar Zeelandia, maar ook van een European CFO-rol naar een eindverantwoordelijke rol hebt ervaren. Maar eerst even op Zeelandia ingaan. Ons thema is The path to purpose. Wat is de purpose van Zeelandia? Kan je die omschrijven?”
Lockefeer: “Nou eigenlijk, goede vraag. Daar heb ik natuurlijk over nagedacht en ons bedrijf bestaat al 120 jaar. Het is een familie controlled bedrijf. We zijn groter gegroeid, we zijn succesvol in onze producten, onze klanten. En eigenlijk voor een familiebedrijf is purpose iets heel erg logisch. Dus eigenlijk als je vraagt, wat is jullie purpose? Heb ik het gevraagd op kantoor en eigenlijk iedereen zei, ‘ja, dat weten we eigenlijk niet want alles wat we doen is toch altijd purpose?’ Dus eigenlijk zit het impliciet in het DNA van het bedrijf en van de mensen. De zaak is natuurlijk, moeten we dat ook een keertje expliciet gaan maken? Wat onze purpose is. En daar zijn we nu mee bezig. Om zeg het maar in de loop van de tijd dat explicieter te maken. Omdat heel veel van onze werknemers het begrijpen, maar heel veel van onze stakeholders moeten het ook willen begrijpen. Dus je zult toch wat transparanter moeten worden in het uitdragen van je purpose. Ook al weet je het zelf heel goed.”
Luister ook naar de podcast met Guido Dubbeld, CFO van Eneco.