Sjoerd van der Eijk (CFO Ayvens): “Europese autofabrikanten staan onder flinke druk van Chinese aanbieders van goedkope EV’s.”

Sjoerd van der Eijk CFO Ayvens
CFO roept politiek op tot duidelijke langetermijnstrategie.

Sjoerd van der Eijk werkt bijna zeven jaar bij Ayvens, dat voor de overname door ALD bekend was onder de naam LeasePlan. “De eerste drieënhalf jaar werkte hij op het hoofdkantoor op de Zuidas, waar hij verantwoordelijk was voor het Financial Planning & Analysis team en later Regional CFO werd. Voor mijn tijd bij Ayvens heb ik ook gewerkt bij Leonardo & Co. een zakenbank die zich specialiseerde in fusies en overnames en die inmiddels is overgenomen door Houlihan Lokey. Dat was een geweldige leerschool; als jonge professional kreeg ik direct te maken met grote deals, aanwezigheid in boardrooms en hoge verwachtingen als het gaat om de kwaliteit van werken. Na bijna vier jaar vertrok ik naar CEVA Logistics, een logistiek bedrijf dat destijds in handen van Apollo (Private Equity) was. Daar was ik langer en directer betrokken bij de groei van het bedrijf, voor mij een logische vervolgstap na mijn werk bij de zakenbank. Bij CEVA kon ik ook internationaal werken, een enorme leerervaring dus.” Uiteindelijk stapte Van der Eijk over naar LeasePlan, toen ook in handen van Private Equity.

Sturen van groot schip

Werken bij Ayvens omschrijft Van der Eijk als enerverend: “Geen dag is hetzelfde. Als CFO heb je natuurlijk flink wat verantwoordelijkheid en werk je veel samen met verschillende teams, leveranciers en klanten. De ene dag heb ik vergaderingen met de directie, terwijl ik de andere dag bij een leverancier of klant ben. Daarnaast heb ik veel contact met onze aandeelhouders op het hoofdkantoor. Als CFO probeer ik vooral een onafhankelijke en feitelijke onderbouwing te geven aan de business. Ik zie het als mijn taak om op basis van data en feiten richting te geven. Het is als het sturen van een groot schip; iedereen heeft zijn taak en wij zorgen ervoor dat we weten waar we naartoe willen.”

In de complexe markt waarin Ayvens opereert moet je altijd scherp blijven. “Je werkt met veel verschillende mensen en je moet voortdurend een balans vinden tussen het geven van vertrouwen en inspringen op basis van de cijfers, waar dat nodig is. Dat maakt het werk ook leuk, omdat je mensen kunt helpen om beslissingen te nemen op basis van complexe data. De leasebranche is geen eenvoudige business, vooral als het gaat om wet- en regelgeving en accounting. Het is veel ingewikkelder dan bijvoorbeeld de logistieke sector, waarin ik eerder heb gewerkt. In de leasebranche werk je veel meer met meerjarig voorspellende modellen, wat het uitdagend maakt.”

Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, verkennen we onder andere het integreren van laagdrempelige automatisering tot het herkennen van early warning signs in financiële patronen. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!

 

Overname

Ayvens is een nieuwe naam op de markt. Ontstaan uit een samenvoeging tussen ALD Automotive en Leaseplan. Van der Eijk: “In mijn vorige rol op het hoofdkantoor was ik de vierde persoon binnen het bedrijf die het nieuws te horen kreeg, na de Managing Board. Er waren allerlei antwoorden nodig op belangrijke vragen en er moest data verzameld worden, maar niemand mocht er nog iets van weten. Zo raakte ik vanaf 2021 al betrokken bij dit overnameproces. In eerste instantie vanuit het hoofdkantoor, na mijn overstap naar LeasePlan Nederland hebben we ook lokaal meegeholpen aan het boekenonderzoek. Na het sluiten van de deal heb ik deze keer ook de volledige integratie van een overname meegemaakt. Een erg bijzondere ervaring waar ik lang op heb gewacht. In mijn tijd als zakenbankier begeleidde ik namelijk de deal tot aan closing en bij CEVA mislukte de exit helaas.”

“ALD Automotive, het overnamebedrijf, was een sterk groeiende organisatie waar veel op informele basis werd geregeld. Terwijl bij LeasePlan al meer gereguleerd was door de ECB.”

Persoonlijke mijlpaal

Door de overname heeft Van der Eijk de kans gekregen om een volledig integratieproces van dichtbij mee te maken. “Voor mij was dat iets wat ik echt wilde ervaren. Het is niet alleen een ‘cv check in the box’ maar ook een belangrijke persoonlijke mijlpaal. Ik vind het boeiend om te zien hoe twee organisaties samenkomen en welke uitdagingen en kansen dat met zich meebrengt. De samenvoeging heeft veel facetten en vereist zorgvuldige planning en uitvoering om het te laten slagen. Het is dus absoluut een leerproces dat nog steeds gaande is.
In de basis hadden we redelijk veel overeenkomsten, maar de werkwijzen verschilden toch wel. ALD Automotive, het overnamebedrijf, was een sterk groeiende organisatie waar veel op informele basis werd geregeld. Terwijl bij LeasePlan al meer gereguleerd was door de ECB. Maar uiteindelijk zijn er ook veel gelijkenissen, zoals de can-do mentaliteit en innovatie binnen beide bedrijven.”
Overnames zijn nooit alleen maar leuk, maar met de rebranding en de integratie achter de rug ziet Van der Eijk nu dat het positieve sentiment overheerst. “De onzekerheid voor de mensen is weg, wat een groot verschil maakt. We hebben een prachtig bedrijf met veel mogelijkheden en gaan verhuizen naar een mooi gezamenlijk nieuw pand.”

Ambitie en visie

Ayvens heeft de wind in de zeilen, toch gaat er natuurlijk ook weleens iets mis. Van der Eijk: “Dat hoort erbij. Het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Ik hou ervan om tempo te maken en als er dan een fout wordt gemaakt, moet je ervoor zorgen dat je die snel corrigeert. Het is net als in voetbal: als je een slechte pass geeft ren je er gewoon achteraan om de bal weer te veroveren. Zolang je snel kunt bijsturen zijn de gevolgen te beperken.”
CFO zijn van zo’n grote organisatie kan druk geven, al ervaart Van der Eijk dat minder dan vroeger. “Dat is inderdaad weleens anders geweest. Toen ik bij de zakenbank werkte had ik geregeld een werkweek van 100 uur en voelde ik als ambitieus jonkie veel druk. Nu kan ik dingen veel beter in perspectief plaatsen. Maar een bepaald druk heb ik wel nodig. Ik moet mezelf uitgedaagd voelen om het beste uit mezelf en het team te halen, maar paniekvoetbal is echter niet mijn stijl. Als CFO moet je altijd het overzicht bewaren, zelfs als er grote problemen zijn. Het is belangrijk om rust uit te stralen en te laten zien dat er scenario’s zijn, hoe moeilijk de situatie ook is. Dat helpt het bedrijf om op koers te blijven.”

Opvallend genoeg houdt Van der Eijk niet van het woord ‘leiderschap’: “Ik zie het meer als een teamprestatie. Het gaat erom dat we allemaal onze krachten bundelen en dat iedereen vanuit zijn of haar expertise bijdraagt aan het succes van het bedrijf. Het is belangrijk dat er mensen in de organisatie zijn die een duidelijke visie hebben en aan elkaar kunnen knopen wat er in de markt en binnen het bedrijf speelt, mensen die goed zijn in het zien van het grotere geheel. Maar mensen die zich kunnen richten op de details en uitvoering zijn minstens zo belangrijk.”

“Het is niet zo dat we auto’s zomaar gratis kunnen weggeven om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen.”

Grootste mobiliteitsaanbieder

Ayvens is de grootste mobiliteitsaanbieder van Nederland en loopt in de voorhoede van de transitie naar duurzame mobiliteit. “Ja, dat heeft zeker grote invloed op mijn werk. We willen absoluut voorop blijven lopen in de transitie naar duurzame mobiliteit, en dat proberen we heel bewust te doen. Als tussenpartij – we zitten immers tussen de autofabrikanten, onze leveranciers en onze klanten in – proberen we al beide partijen mee te nemen in onze ambitie. Het doel is dat we samen écht een stap zetten naar groenere mobiliteit.
Concreet betekent dit dat we binnen mijn Finance team de inzet van elektrische voertuigen kunnen stimuleren vanuit een prijsstelling perspectief. We analyseren hoe we elektrische auto’s aantrekkelijker kunnen maken ten opzichte van verbrandingsmotoren, zoals benzine- of dieselauto’s. Maar daarbij moeten we natuurlijk ook rekening houden met de balans. Het is niet zo dat we auto’s zomaar gratis kunnen weggeven om de overstap naar elektrisch rijden te versnellen. Het moet op een verantwoorde manier gebeuren, waarbij we zowel het milieu als de bedrijfsresultaten in de gaten houden.”
Persoonlijk zou Van der Eijk de transitie naar duurzame mobiliteit misschien nog wel sneller willen zien verlopen, maar er zijn veel partijen waarmee hij rekening moet houden. “Het gaat niet alleen om ons maar ook om de fabrikanten, klanten, de infrastructuur en het tempo waarmee de markt beweegt.”

Lees ook op CFO.nl: Lessons Learned – Hoe Maarten van Neerven (oud-CFO van Bugaboo en CarNext) leerde te verbinden: “Ik liep tegen een muur op.”

Veranderende markt

Als CFO moet Van der Eijk ook zien in te spelen op een veranderende markt. “De leasemarkt evolueert – er komen steeds meer abonnementsachtige producten, waarbij klanten flexibiliteit willen in hoe ze mobiliteit gebruiken. Mijn doel is om ervoor te zorgen dat we een sterke basis leggen voor deze nieuwe ontwikkelingen. Over twee of drie jaar wil ik kunnen zeggen dat we nu de juiste stappen hebben gezet om mee te groeien met de veranderende vraag. Kortom, er zijn nog veel uitdagingen, maar ook ontzettend veel kansen. Ik ben vastbesloten om Ayvens daarin vooruit te helpen.”
Maar er is meer. ”Elektrificatie is zonder twijfel een van de meest urgente vraagstukken waar we momenteel mee te maken hebben. De transitie naar elektrische voertuigen (EV’s) brengt veel complexiteit met zich mee. Hoewel we allemaal de voordelen van EV’s erkennen zijn er ook hindernissen die ons belemmeren om hier volledig op over te schakelen.”

Een van de grootste struikelblokken is de veranderende politieke omgeving. Politieke veranderingen kunnen grote impact hebben op de toekomst van de EV-markt en dat maakt het lastiger om lange termijnstrategieën te ontwikkelen. “Europese autofabrikanten staan onder flinke druk van Chinese aanbieders van goedkope EV’s. Daarbij komt ook nog eens de geopolitieke onzekerheid. Als we nu massaal kiezen voor Chinese auto’s en de situatie tussen Europa en China verandert, kan dat flinke gevolgen hebben. Dit soort vraagstukken maken de markt vandaag de dag veel onvoorspelbaarder dan vijf of zes jaar geleden, vóór de coronapandemie. Ik geloof echt dat we bij Ayvens de juiste mensen aan boord hebben om deze uitdagingen aan te gaan. We hebben een sterk, innovatief team met verschillende achtergronden. Dat helpt ons om de complexe situaties waarmee we worden geconfronteerd aan te vliegen en op te lossen.”

“Een politieke cultuur waarin ieder nieuw kabinet van strategie wisselt zorgt voor verwarring en onzekerheid, zowel bij bedrijven als bij burgers.”

Overheidsbeleid

Heeft Van der Eijk een boodschap aan het nieuwe kabinet? “Wat ik het nieuwe kabinet vooral wil meegeven is het belang van het smeden van een brede coalitie die zich committeert aan een langetermijnplan, bijvoorbeeld een tienjarenplan. Op dit moment worden we te veel heen en weer geslingerd door kortetermijnbeleid dat vaak reageert op de waan van de dag. We hebben in het verleden fantastische bijtellingsregelingen gehad voor elektrische auto’s waardoor de markt voor EV’s een flinke impuls kreeg. Maar nu zien we dat veel van die auto’s op de tweedehandsmarkt naar het buitenland verdwijnen, terwijl het Nederlandse wagenpark nog steeds een van de oudste in Europa is. Wat zou moeten gebeuren is dat we niet alleen focussen op het in de markt zetten van nieuwe auto’s, maar ook nadenken over hoe die auto’s na hun eerste levensfase in Nederland blijven. Dit kan bijvoorbeeld door middel van subsidies of fiscale prikkels op tweedehands elektrische auto’s, waardoor deze voertuigen aantrekkelijk genoeg blijven voor Nederlandse consumenten. De markt is nog niet zover dat alle mensen vanzelf overstappen op elektrische auto’s. Daarom is het cruciaal dat de overheid vasthoudt aan stimulerende maatregelen totdat de markt zelfrijdend is, in plaats van het beleid abrupt te veranderen zodra er successen geboekt zijn.”

Wat Nederland nodig heeft volgens de CFO, is een duidelijke langetermijnstrategie: “Ik zou bijna zeggen: kijk eens naar het bedrijfsleven. Bedrijven stellen doelen op, maken teams verantwoordelijk voor de uitvoering, zorgen voor een duidelijk inzicht dat laat zien hoe het gaat – en houden zo veel mogelijk vast aan die koers. Een politieke cultuur waarin ieder nieuw kabinet van strategie wisselt zorgt voor verwarring en onzekerheid, zowel bij bedrijven als bij burgers. Het zou wat mij betreft heel waardevol zijn als het nieuwe kabinet leert om verder te kijken dan de vierjarige termijnen en een visie ontwikkelt die zowel duurzaamheid als economische stabiliteit bevordert. Uiteindelijk is dat wat we nodig hebben om Nederland vooruit te helpen op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en innovatie.”

“Daarnaast valt Ayvens onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB) wat ons verplicht om aan strenge regels te voldoen. Ik denk dat het ons uiteindelijk een concurrentievoordeel oplevert. Omdat we nu al voorbereid zijn op toekomstige regelgeving die ook onze concurrentie gaat raken.”

Ondanks al deze onzekere ontwikkelingen ziet Van der Eijk een mooie toekomst voor Ayvens: “De markt verandert echter snel en we moeten ons ook aanpassen. Vroeger waren we vooral een B2B-bedrijf, maar nu zijn we ook steeds meer B2C bedrijf geworden. Dat vraagt om aanpassingen in onze organisatie en digitale tools. Ik denk dat we in een sterke positie zitten, mede dankzij onze moedermaatschappij. We hebben een solide basis en kunnen onafhankelijk advies geven aan onze klanten. Wij zijn niet afhankelijk van een autofabrikant, wat ons in staat stelt om objectief te blijven.”

Voorloper in Europa

Ayvens is actief in zo’n 40 landen en heeft 14.500 medewerkers wereldwijd. Heeft dat invloed op het werk van de Nederlandse CFO? “We werken in de Nederlandse markt en dat is mijn primaire verantwoordelijkheid. Maar je hebt ook te maken met de groepsstrategie en werkt samen met collega’s uit andere landen. Wat interessant is, is dat de Nederlandse leasemarkt voorloopt op andere Europese landen, vooral op het gebied van digitalisering. Hier regelen we bijna alles via een app, terwijl in zuidelijke landen mensen nog steeds liever bellen. Dat soort verschillen zijn interessant en het vraagt om samenwerking en kennisuitwisseling. Daarnaast valt Ayvens onder toezicht van de Europese Centrale Bank (ECB) wat ons verplicht om aan strenge regels te voldoen. Ik denk dat het ons uiteindelijk een concurrentievoordeel oplevert. Omdat we nu al voorbereid zijn op toekomstige regelgeving die ook onze concurrentie gaat raken.”

Tot die tijd wordt er hard gewerkt en overheerst een positief gevoel bij de CFO. Wat voor Van der Eijk het allerbelangrijkste is? “Vooral het blijven ontwikkelen, zowel persoonlijk als binnen het bedrijf. Voor mij is het belangrijk dat we open en eerlijk met elkaar kunnen zijn. We kunnen soms pittige discussies hebben, bijvoorbeeld over budgetten, maar aan het einde van de dag moeten we ook samen een drankje kunnen doen. Net zo belangrijk is het om af en toe even uit te zoomen en te lachen. Dat maakt mijn werk echt leuk.”

 

 

 

Gerelateerde artikelen