“Subscription economy groeit hard door”

Hoewel het tempo iets lager ligt, blijft de subscription economy in de VS hard groeien. Dat blijkt uit de Subscription Economy Index, van de Amerikaanse softwarepartij Zuora, die bedrijven ondersteunt bij de transacties in een abonnementsmodel.

Zuora houdt de verkoopresultaten bij van de ongeveer vierhonderd klanten die al langer dan twee jaar met het bedrijf werken. Van september 2016 groeiden kenden deze bedrijven een groei van 16,1 procent. Dat is weliswaar lager dan de 21,6 procent van het daarop voorafgaande half jaar, maar ook de Amerikaanse economie had in deze periode te maken met minder groei. De omzet van bedrijven die gebruik maken van het abonnementsmodel groeide maar liefst acht maal sneller dan die van de S&P 500 Companies.

Het abonnementsmodel is al gemeengoed geworden in de softwaremarkt. Maar ook een heel ander soort bedrijven richt zich op het model. CFO.nl  sprak eerder dit jaar onder andere met een ondernemer die scheermesjes verkoopt op abonnementsbasis. Ook Philips Lighting is een bekend voorbeeld: dit bedrijf levert op abnoneebasis licht aan z’n klanten in plaats van lampen. De voordelen die het model biedt zijn legio. De groeicijfers maakten dat Zuora’s CEO Tzien Tzuo zelfs beweerde dat er een tipping point bereikt is. "De economie is aan het verschuiven", zei hij tegen Forbes.

Grote uitdagingen zijn er ook, bleek uit de gesprekken die CFO.nl hield: een overstap is niet zomaar gemaakt. IT krijgt te maken met nieuwe eisen, de klantenservice moet veranderen. En financiering is een issue, omdat het geld minder snel binnenstroomt. “Het is de uitdaging voor de CFO", zei Valentijn de Jong, blogger over innovatie en managing partner bij internetbureau Acato over de financieringskwestie. Lees het gehele artikel hier terug.

Gerelateerde artikelen