V&D ondernemers

Het noodlijdende winkelconcern V&D kondigde vorige week aan dat het over twee jaar weer winstgevend hoopt te zijn. Dat is althans de tijd die ze van eigenaar Sun Capital hebben gekregen. Wat verschillende deskundigen en eigenaren de afgelopen twintig jaar niet is gelukt, namelijk een heldere en succesvolle formule neerzetten, moet nu wel lukken.

De afgelopen maanden is achter de schermen hard gewerkt aan een nieuw plan voor V&D. Topman John van der Ent zet, naast kostenbesparingen, nu in op meer lokaal ondernemerschap. De inkoop gebeurt minder centraal en lokale bedrijfsleiders krijgen meer vrijheden om het assortiment aan de passen aan de regionale vraag. Het klinkt plausibel: geef de klant wat hij of zij wil! Dat ze daar niet eerder aan hebben gedacht. Vestig de clubshop van FC-Groningen in het filiaal in Groningen, geef de Achterhoek of Limburg wat meer streekproducten en de toeristen in Amsterdam hun souvenirs.Stimuleren van ondernemerschap en controleHet stimuleren van ondernemerschap binnen gevestigde organisaties is echter eenvoudiger gezegd dan gedaan. Ik heb verschillende CFO-bijeenkomsten meegemaakt waar over dit thema werd gesproken. Veel bestuurders worstelen met dit onderwerp: geef je te veel vrijheid dan loop je kans de controle kwijt te raken of opgezadeld te worden met een inefficiënte organisatie, trek je de touwtjes te strak aan dan nemen mensen hun verantwoordelijkheid niet en kijken naar het hoofdkantoor voor oplossingen. Er wordt vaak jaloers gekeken naar jonge start ups die enorm snel kunnen reageren op veranderingen in de markt. Dat is eenvoudiger met een organisatie van 25 man dan voor een van 5000 man zoals V&D. Het is niet voor niets dat Ahold zeer voorzichtig omgaat met het overgenomen bol.com en de daar heersende ondernemerscultuur zoveel mogelijk ongemoeid laat. V&D begint deze lastige operatie onder een slecht gesternte. Om ondernemerschap te stimuleren moet je het vertrouwen van de mensen hebben. Ze moeten zich veilig voelen om beslissingen te nemen. De meeste werknemers van V&D hebben op dit moment allerminst vertrouwen in hun leiders. Ze hebben de afgelopen jaren verschillende reorganisaties over zich heen gehad en uit het feit dat ze geen vrijwillig loonoffer willen brengen, valt af te leiden dat ze weinig geloof in de toekomst hebben. Hogere inkoopkosten en minder beslag op werkkapitaalHet hele plan is een operatie die uit nood is geboren, er moet snel verandering komen in de situatie bij V&D. Het is de vraag of in de plannen rekening is gehouden met de taaiheid van de materie en de kosten die aanvankelijk met deze verandering gepaard gaan. Minder centraal inkopen kan tot hogere kosten leiden. Daar staat tegenover dat kleinere collecties die vaker wisselen minder beslag leggen op het werkkapitaal. Meer lokaal ondernemerschap kan aanvankelijk tot hogere organisatiekosten leiden.Het is de vraag of Van der Ent er met deze nieuwe plannen in slaagt om de klant helderheid te verschaffen over waar V&D voor staat. Als alles volgens plan gaat en de bedrijfsleiders zich echt ontpoppen als lokale ondernemers, ontstaan er onder de noemer V&D verschillende winkels met verschillende assortimenten. Maar misschien is Van der Ent al verder in zijn denken en houdt hij rekening met het afstoten van een aantal filialen naar het lokale management. Monique Harmsen is hoofdredacteur van CFO Magazine en schrijft wekelijks een blog op CFO.nl

Gerelateerde artikelen