Wanneer de CFO zichtbaar moet zijn
Over de verschillende rollen van de CFO heb ik op deze plaats meerdere keren geschreven. Aan de orde kwam de rol als risk manager. De CFO is binnen het bestuur bij uitstek de persoon die de risico’s binnen en buiten de onderneming in kaart brengt en mitigatie daarvan aanstuurt. Sommige bedrijven, zeker banken, hebben deze rol toegekend aan een Chief Risk Officer, echter vanwege de impact op financiën kan de CFO zijn of haar handen er niet van aftrekken.
Door: Frans van der Grint. Hij is Strategische Communicatie Adviseur bij Hill+Knowlton Strategies
Het tweede aspect dat met enige regelmaat aandacht van mij krijgt is de bemoeienis van de CFO bij het ontwikkelen van de strategie. En ook het uitdragen daarvan. Opmerkelijk genoeg krijgt de strategie bij veel bedrijven aandacht bij een specifieke Strategy Update of een Capital Markets Day. Lees je de kwartaalrapportages, dan krijgen allerhande cijfertjes weer de overhand. Echter, cijfers vertellen een kortetermijnverhaal. Bovendien, ze zijn goed, of ze zijn slecht. Veel spannender kunnen we het niet maken. Vanuit de strategie en de voortgang van de implementatie daarvan, komen veel interessantere verhalen. En die moet ook de CFO zich eigen maken.
Zijn financiële doelgroepen moeten weten wat de context van de cijfers is, hoe de voortgang van het bedrijf is met de strategie-uitvoering en waar de dilemma’s zitten waar het bestuur mee te maken krijgt. Want niet altijd gaat alles van een leien dakje en niet alles is zwart-wit. Dat delen is nog een hele vaardigheid. En dan is er de derde rol van de CFO: die van expert. De kracht en impact daarvan worden nog wel eens veronachtzaamd in bedrijven, ook binnen de bestuurs- gremia. Wat daar wellicht nog onvoldoende z’n weerslag krijgt, is dat de buitenwereld (en dit is een heel brede omschrijving, dat klopt) bestuurders vaak veel minder geloofwaardig vindt dan experts. Nu heeft elk bestuur zo’n expert in zijn midden: de CFO. Hij zou vanuit die positie dus wat zichtbaarder kunnen zijn op het moment dat het even wat moeilijker gaat.
Overigens is in alle gevallen balans in de zichtbaarheid gewenst. Overkill ligt op de loer. Politici en journalisten die roepen dat bestuurders zich meer in de media moeten laten zien, nemen de criteria van hun eigen bubbel als referentiekader. Maar bestuurders hebben met meer rekening te houden dan die bubbel. De CFO kan zichtbaarder zijn, als expert, maar hoeft geen media-ster te worden.