Britten starten nieuw onderzoek naar reclamepraktijken Google

Mededingingstoezichthouder CMA vermoedt misbruik dominante positie.

De Britse mededingingstoezichthouder CMA is een tweede onderzoek naar de advertentiepraktijken van Google gestart. De CMA vermoedt dat het onderdeel van technologieconcern Alphabet misbruik maakt van zijn dominante positie op het gebied van advertentietechnologie en voorrang zou geven aan zijn eigen diensten ten nadele van concurrenten, klanten en uiteindelijk consumenten.

Overheden over de hele wereld treden steeds strenger op tegen de grote Amerikaanse technologieconcerns, die tijdens de coronapandemie nog machtiger zijn geworden. Er lopen wereldwijd meerdere onderzoeken naar hun marktposities, ook in de Verenigde Staten en de Europese Unie.

Het nieuwe onderzoek van de Britten volgt op een eerder onderzoek van de CMA naar een overeenkomst tussen Google en Facebook-moeder Meta over de manier waarop advertenties worden verkocht. Met de afspraak over de manier waarop de twee grote partijen op het gebied van onlineadvertenties samenwerken zijn mogelijk andere adverteerders en aanbieders van andere advertentienetwerken benadeeld. Ook de Europese Commissie doet onderzoek naar de advertentie-afspraken tussen Google en Meta.

(ANP)

Gerelateerde artikelen