Businesspartner worden is leuk en niet moeilijk

Oké, het is al langer bekend. Het zit vaak wel goed met de vakinhoudelijke kennis van controllers. Ze zijn getraind om rationeel en cijfermatig te denken. Dat is de basis van het vak. Maar wat zou het mooi zijn als ze af en toe een stap verder gingen en meer tijd zouden besteden aan meedenken met de business.

Brainstormen over de koers van het bedrijf, zonder zich te laten beperken door de cijfertjes van gisteren. Mooi voor de ontwikkeling van de controller, en de business zit er om te schreeuwen. Maar dan moet je wel een relatie hebben met die businessmanagers. Daar wringt de schoen. Met een te eenzijdige focus op ratio en cijfers bouw je geen relatie op.

Ga maar na. Wat is een menselijke reactie op een controller die elk businessinitiatief afkraakt zonder zelf een bijdrage te leveren? Of die simpelweg niet op de hoogte is van de ontwikkelingen in de business? Inderdaad, zo iemand wordt al gauw niet meer uitgenodigd voor businessdiscussies. Regelmatig spreek ik controllers die het gevoel hebben niet genoeg betrokken te worden bij besluiten. Het probleem wordt al snel buiten de controller zelf gezocht: personen, overlegstructuren of de cultuur van het bedrijf. Ongetwijfeld speelt dit allemaal wel mee, maar ik vreet m’n hoed op als mensen die een persoonlijke en constructieve bijdrage leveren buiten de besluitvorming worden gehouden. Het is dus tijd dat de controllers beseffen dat de wereld niet alleen uit feiten bestaat, maar ook uit relaties waarin feiten worden beoordeeld en kansen worden ontdekt en benut.

Maar hoe ontwikkel je een relatie? Niet vanachter je pc of door een goed rapport in te dienen. Een relatie bouw je op door je te verdiepen in de business en de mensen in die business. Wat zijn de urgente vraagstukken waar de businessmanager mee zit? Wat zijn de marktontwikkelingen? Hoe kijkt hij aan tegen de koers van het bedrijf? En hoe kijk jij er zelf tegenaan? Hier moet de controller veel meer tijd aan spenderen.

Veel controllers beseffen wel dat ze, willen ze meer invloed hebben, moeten opschuiven naar een rol als businesspartner. Trainingen hierover zijn talrijk en zitten vol. Maar zodra je met de deelnemers aan het werk bent, merk je dat de eenzijdige nadruk op ratio en cijfers diep geworteld is. Dit is de oorzaak van het feit dat de meesten nog geen businesspartners zijn. Niet vreemd als je beseft dat ze rationeel en cijfermatig worden opgeleid en door veel CFO’s vaak zo worden opgevoed. Het is dus lastig om hiervan los te komen. Maar de eerste stap is niet zo moeilijk: spendeer meer tijd aan je relatie met de businessmanagers en denk breder dan alleen de feiten en cijfers. Controllers die dit snappen en CFO’s die dit in hun teams stimuleren, leveren de businesspartners.

ROSS PATERSON is partner bij CFO Partners. Deze column is tevens verschenen in CFO Magazine 

 

__________________________________________________________________________________  Ontmoet de financiële top van NederlandWilt u ook 4 maal per jaar het CFO Magazine ontvangen en deelnemen aan inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en FD’s? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation.  Meld u aan via CFO.nl/memberships.

__________________________________________________________________________________   

Gerelateerde artikelen