CFO en CMO investeren in multichannel strategie retail
Het risico van de afhankelijkheid van één verkoopkanaal is aangetoond in de inmiddels klassieke businesscase van de ondergang van de Free Record Shop. De retailbranche staat onder grote druk van online ontwikkelingen. Onder leiding van CFO Community Manager Kevin Mottard gingen retailexperts met elkaar op zoek naar de beste aanpak om een succesvolle multichannel strategie te ontwikkelen en uit te bouwen. Enkele bedrijven hebben al jaren ervaring met de ontwikkeling en diversificatie van hun verkoopkanalen. Anderen staan aan het begin van de reis. Niemand van de aanwezigen gokt op één kanaal. De ervaren retailexperts zien het belang van een genuanceerde aanpak. Veel bedrijven slaan door en zetten al hun geld op een digitale strategie, terwijl ze daarmee hun trouwe achterban vervreemden. In de keuze voor het verkoopkanaal moeten bedrijven rekening houden met een overgangsfase en klanten meenemen in de uitrol van een nieuwe strategie. CFO’s en CMO’s tijdens de retail roundtableMultichannel strategie in consumer & foodVan de aanwezige CFO´s en CMO´s is het merendeel werkzaam in de consumer & food retail. Deze sector staat aan het begin van een mogelijke digitale transformatie. In Nederland koopt slechts slecht één procent van de consumenten haar boodschappen online. In de Verenigde Staten is dit slechts twee procent en het Verenigd Koninkrijk is koploper met vijf procent. De ontwikkeling lijkt traag en de aanwezigen zijn onzeker of ze ooit een vlucht zal nemen als in de kledingindustrie. Een van de aanwezige CFO’s ziet voeding als wezenlijk anders dan kleding. “De consument wil zijn krop sla of tomaten toch eerst voelen eer hij ze koopt.” Ondanks de verschillen tussen de retailbedrijven is iedereen het er over eens dat je moet investeren in een online strategie. Als je niet investeert en de consument blijkt toch massaal te kiezen voor het online bestellen van de boodschappen, dan ondergaat jouw bedrijf hetzelfde lot als de Free Record Shop. Over de grootte en snelheid van de investeringen in online verkoopkanalen waren de aanwezigen nog onzeker. Het verdienmodel is nog met veel vraagtekens omgeven en de terugverdientijd blijft een gok. Om deze reden worden de investeringen in nieuwe verkoopkanalen als een strategische keuze benaderd en minder streng afgerekend op de return on investment (ROI). Dit biedt de CMO’s de ruimte te experimenteren en het bedrijf verder te brengen op de leercurve. Een belangrijk onderdeel van het leerproces is een systematische gebruik van retail data. Bedrijven investeren daarom veel in business intelligence systemen om de marketing te ondersteunen.Na de discussie praatten de aanwezige CFO’s en CMO’s informeel verder tijdens een goed verzorgd diner. Ondanks de stormachtige ontwikkelingen verwachten de aanwezigen dat een goed diner niet snel ‘disrupted’ zal worden door een online variant.