CFO Wessanen: Werknemer vrijheid geven voor ondernemerschap

Hoe zorgt Wessanen dat ondernemerschap in het groeiende bedrijf behouden blijft? CFO Ronald Merckx: "We hebben lokaal sterke merken. Het is lastig om daar vanuit het centrum waarde aan toe te voegen."

Ondernemerschap is een kernwaarde binnen Wessanen. Hoe voorkom je dat het verloren gaat door meer control in tijden van groei?

“Ik noem het altijd liberating discipline: zorg dat je de kaders helder neerzet en spreek met elkaar af hoe je de dingen gaat doen. Als mensen daar niet meer over hoeven na te denken, creëer je ruimte en vrijheid voor ondernemerschap. Wessanen is steeds meer een geïntegreerd bedrijf, we hebben producten die we over verschillende landen verkopen en we hebben meer interne leveringen. Maak je geen heldere afspraken, dan krijg je constante discussies over transfer pricing of over wie in welk territorium aan de slag mag. Dan lijkt het wel ondernemend, maar leidt het nergens toe.”

Lees ook: Profiel Ronald Merckx

Wessanen geeft de lokale activiteiten veel vrijheid. Waarom kiezen jullie daarvoor?

“Zonnatura in Nederland, Bjorg in Frankrijk of Allos in Duitsland zijn allemaal lokaal sterke merken met een sterke identiteit. Het is lastig om daar vanuit het centrum waarde aan toe te voegen. Je kunt de marketeers en salesmedewerkers van die merken daarin het beste vrij laten. We sturen wel productontwikkelingen aan en rollen die vervolgens onder die lokale merken uit.  Denk bijvoorbeeld aan vleesvervangers, een belangrijke trend is dat steeds meer mensen zich flexitarian noemen. Dat is een categorie waarin we proberen te groeien. Soms komen de ideeën uit het centrum, soms worden er goede innovaties in de landen zelf ontwikkeld. Door een goede structuur kun je die vervolgens eenvoudig uitrollen over  de verschillende landen.”

Op CFO Day 2016 zei u: “Een CFO kan zowel rem- als gaspedaal zijn.” Wanneer bent u de rem, wanneer geeft u gas?

“Ik heb vooral gas gegeven bij het aanbrengen van structuur. Bij veel bedrijven waar landenorganisaties erg belangrijk zijn zie je het not-invented-here-syndroom. Maar het standaardiseren of harmoniseren creëert waarde, dus dat moeten we gewoon doen.
Ik heb er ook voor gezorgd dat we meer gingen investeren in onze theedivisie. Die groeide zo hard dat we de vraag bijna niet bijhielden. Dan moet je producten door derde partijen laten produceren en dat is altijd duurder. Zo zie ik de rol die finance moet spelen ook voor me: zorg dat de allocatie van de bronnen zo gebeurt dat het op lange termijn de meeste winstgevendheid oplevert.
Het leuke van werken in een groeiend bedrijf is dat finance wat vaker het gaspedaal kan indrukken. Maar de rem is even belangrijk, je kunt alleen heel hard rijden als je goede remmen hebt. Vorig jaar hebben we vier grote acquisitietrajecten gedaan. Het is dan de taak van de CFO om in de kritische rol te blijven, ook in de due diligence. Er is altijd het risico op confirmation bias, mensen die alleen de informatie opnemen die bevestigt wat ze al vinden. Ik vind het belangrijk om een spiegel voor te blijven houden, om ook te bekijken hoe het mis zou kunnen gaan.”

In de volgende editie van CFO Magazine een uitgebreid interview met Ronald Merckx (verschijningsdatum 1 juni 2017)

 

Gerelateerde artikelen