CFO’s Fred Letschert en Jeroen Visser blijven investeren in Blokker

Blokker CFO's Fred Letschert en Jeroen Visser hebben het startschot gegeven voor een ingrijpend transformatieprogramma voor het boegbeeld van Nederlandse retailers. Zij moeten Blokker financieel gezond maken door te snijden in de personeelskosten en tegelijkertijd te investeren in de winkelformule. Dat maakt Blokker Holding maandag bekend.

CFO Fred Letschert geeft sinds 2011 leiding aan het finance team van Blokker BV en is – samen met CEO Jack Peters – verantwoordelijk voor het welvaren van de Blokker-winkels. Daarnaast is Letschert financiëel verantwoordelijk voor winkelformules Trendcenter, Elektroblok, Big Bazar, Budg€t en Marskramer. Jeroen Visser is sinds juli CFO van Blokker Holding, de financieringsvennootschap van het familiebedrijf. Onder Blokker Holding vallen dertien winkelketens, waaronder Blokker, Xenos en Bart Smit.  Investeren in een nieuwe formule en e-commerce Letschert en Visser nemen maatregelen om de positie van het bedrijf te ´versterken en om beter aan te sluiten op de behoeften van de eigentijdse consument´. Zij gaan investeren in distributie en logistiek, IT, klantenservice en de webshop om het aanbod voor de klant te verbeteren. Daarnaast investeert Blokker in de fysieke winkels, waaronder met de uitrol van een nieuwe winkelformule waar het de afgelopen twee jaar in heeft geïnvesteerd. In totaal verwacht Blokker circa 25 miljoen euro in 2015 in e-commerce, IT, logistiek en uitrol van de nieuwe winkelformule in enkele tientallen winkels te investeren.  De e-commerce activiteiten van Blokker zijn in oktober 2014 ondergebracht bij Nextail: het shared service center Omnichannel van Blokker Holding. De online omzet van Blokker is afgelopen jaar met ruim 40 procent gegroeid. In het laatste kwartaal van 2014 groeide deze omzet met 65 procent. Reductie personeelskosten Naast het investeringsprogramma zullen de CFO´s leiding geven aan een programma om de personeelskosten te reduceren. De bezetting van de fysieke winkels gaat omlaag zodat de loonkosten meer in lijn worden gebracht met de dalende omzetten in de winkels. Deze maatregel leidt tot een reductie van circa 440 van het aantal winkelmedewerkers in circa 250 eigen winkels. Dat komt neer op circa 6% van het totaal aantal medewerkers.  Het management van Blokker verwacht niet dat de koopbereidheid van consumenten in non-foodwinkels significant zal toenemen. Zij constateert dat in de non-food retail de loonkosten van fysieke winkels geen gelijke tred houden met de omzetten in de winkels. Daarom zijn verdere maatregelen nodig om de kosten beter in lijn te brengen met de dalende omzet.CEO Jack Peters heeft vertrouwen in de toekomst. “Wij gaan verder investeren in een vernieuwde formule die in 2014 succesvol is getest en in Blokker’s online activiteiten. Voor 2015 verwachten wij opnieuw een forse toename van de online omzet. Tegelijkertijd moeten we, om concurrerender te worden, onze filiaalbezetting in ongeveer de helft van onze winkels aanpassen. We hebben een  helder perspectief maar vinden het moeilijk dat we gedwongen afscheid moeten nemen van gewaardeerde collega’s”.

Gerelateerde artikelen