FM Dag 2025 – The Tipping Point: “De CFO kan van ‘idea killer’ evolueren naar een ‘idea enabler’.”    

Geert-Jan Smits FM Dag 2025
Schrijf je nu in voor FM Dag 2025 en voor de CFO Workshop van Geert-Jan Smits.

Geert-Jan Smits is ondernemer, investeerder en oprichter van onder andere Jungle Minds en Flinders. Zijn ervaring zet hij tegenwoordig in om bedrijven te adviseren over de strategie, groei en operatie. Op FM Dag 2025 – ‘The Tipping Point’ –  zal Geert-Jan laten zien hoe de juiste ‘ondernemersmentaliteit’ van een CFO ook van pas kan komen in een volwassen organisatie. CFO.nl stelde hem een paar vragen over zijn workshop.


Je workshop op FM Dag gaat over scale-up tactieken en ondernemersmentaliteit voor CFO’s.
Wat zijn typische kenmerken van een scale-up?

“Scale-ups onderscheiden zich van traditionele bedrijven door hun focus op groei, vaak ten koste van korte termijn winstgevendheid. Waar gevestigde ondernemingen vertrouwen op historische data voor besluitvorming en financiële planning, missen scale-ups vaak een dergelijk kompas.
Investeringen in productontwikkeling, marketing, sales en talent krijgen bij scale-ups de voorrang op financiële zekerheid. Daarnaast heb je als CFO te dealen met grotere risico’s: de combinatie van groei, beperkte middelen en de onvoorspelbaarheid van succes. Dat leidt tot onzekere cashflows en maakt de onderneming kwetsbaar, als je niet op tijd bijstuurt in ieder geval.”

Wat maakt een scale-up anders dan een traditioneel bedrijf, in financieel opzicht?

“Een scale-up verschilt financieel van een traditioneel bedrijf doordat budgetten razendsnel achterhaald zijn. Dit maakt het dat financiële plannen flexibel moeten zijn. Dat vereist een andere manier van werken voor een CFO, met kortere besluitvorming en continue aanpassingen van bijvoorbeeld het wervingsplan en marketinguitgaven. Bovendien zijn traditionele ‘netto contante waarde methodieken’ en ver vooruit voorspellen zinloos, simpelweg omdat de mate van onvoorspelbaarheid te groot is.”

Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we op FM Dag 2025 samen met 250 finance professionals de subtiele, maar krachtige ingrepen die zorgen voor snelle en impactvolle veranderingen. Van slimme automatisering tot het vroegtijdig signaleren van financiële risico’s: als CFO speel jij een cruciale rol in het kantelpunt van jouw organisatie. Profiteer van de speciale groepstickets en stimuleer innovatie binnen jouw organisatie.

Wat is de uitdaging voor een CFO in een scale-up omgeving?

“De uitdaging voor een CFO in een scale-up is om niet een rem op innovatie te zijn, maar juist een aanjager van groei en strategische kansen. De CFO moet van ‘idea killer’ evolueren naar een ‘idea enabler’. Een CFO bij een scale-up moet ook kunnen adviseren op strategisch niveau, terwijl hij of zij de directie altijd voorziet van actuele en relevante financiële informatie om snel beslissingen te kunnen nemen. Veerkrachtige organisatie en ‘agile Finance’ gaan hand in hand.”

‘Agile Finance’ – wat versta je hieronder?

“Agile Finance betekent een flexibele en iteratieve aanpak van financiën, waarbij maandelijks meten en bijsturen centraal staan. In een scale-up omgeving is het maken van rolling forecasts essentieel.
De uitdaging voor een traditionele CFO ligt dan in de overgang van statische jaarbudgetten naar een flexibele en iteratieve aanpak. Dit vereist een verandering in mindset, van controle en zekerheid naar snel inspelen op verandering met real time inzichten.”

Hoe kun je als CFO deze rol het beste oppakken?

“Wil je in een onzekere omgeving een financieel plan maken, dan moet je als CFO breder kunnen kijken dan financiële cijfers alleen. In een groeiomgeving heb je zicht nodig op de context van de onderneming en de plannen. Die context bepaalt voor een groot deel de haalbaarheid en het succes. En deze context kun je beoordelen door te kijken naar een aantal scale-up succesfactoren.”

Wat zijn typische factoren die het succes van een scale-up verklaren?

“In mijn workshop kijken we naar zes hoofdfactoren die we vervolgens ook in een concrete case gaan toepassen:

  • Marktpotentie: Hoe groot en aantrekkelijk is de markt, zijn er voldoende groeikansen? Wat doet de concurrentie?
  • Team: Wat is de samenstelling, track record, kwaliteit en executiekracht van het team?
  • Verdienmodel: Is er duidelijk zicht op hoe de scale-up geld gaat verdienen met de producten of diensten. Kan de onderneming omzet genereren tegen aantrekkelijke kosten op product- of klantniveau? (dus tegen positieve unit economics)
  • Product Market-fit: Heeft de scale-up een product of dienst waar klanten enthousiast over zijn en bereid zijn voor te betalen (willingness to pay)
  • Tractie: Is er al duidelijk sprake van vooruitgang in key drivers zoals bezoek, klanten en omzet die maand-op-maand zichtbaar is?
  • Schaalbaarheid: Kan de scale-up bij verdere groei profiteren van schaalvoordelen?”

Wat zou een stappenplan zijn om ondernemersmentaliteit te ontwikkelen binnen het financiële team?

 “In de workshop behandelen we vijf stappen:

  • Onderzoek de context van de onderneming of het business plan en beoordeel op zes succesfactoren
  • Identificeer de key drivers voor succes en bouw hieromheen het financieel model. Denk daarbij aan CAC, LTV, ARR, Churn.
  • Prognosticeer omzet, kosten & cash flow voor het komende jaar – in de vorm van een rolling forecast
  • Maak drie scenario’s: best, base en worst case door te variëren in de key drivers
  • Pas maandelijks de forecast aan op basis van werkelijke resultaten
  • Bespreek de impact met het management op sales, OPEX & wervingsplan

Zo ga je van voorspelbare controle naar een veerkrachtige organisatie en kun je je met recht een business partner van de directie noemen. Hoe mooi is dat?”

 

Nieuwsgierig geworden?
Meld je aan voor FM Dag 2025 en volg de Workshop van Geert-Jan Smits (de workshop is voor maximaal 30 personen toegankelijk)

Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen we op FM Dag 2025 samen met 250 finance professionals de subtiele, maar krachtige ingrepen die zorgen voor snelle en impactvolle veranderingen. Van slimme automatisering tot het vroegtijdig signaleren van financiële risico’s: als CFO speel jij een cruciale rol in het kantelpunt van jouw organisatie. Profiteer van de speciale groepstickets en stimuleer innovatie binnen jouw organisatie.

Gerelateerde artikelen