‘Herinrichting’ Rabobank leidt niet per se tot banenverlies

Organisatielagen verminderen het voornaamste doel.

De "herinrichting" waar Rabobank aan werkt, gaat volgens topman Stefaan Decraene niet per se gepaard met het schrappen van banen. Decraene zegt dat het plan ook niet is bedoeld om kosten te besparen, maar meer om de focus op de klant te vergroten en de bank te versimpelen. "Dan zullen we waarschijnlijk efficiënter gaan werken en dan moet een aantal mensen gaan kijken naar andere functies, maar dat managen we met hen."

Volgens Decraene gaat het om niet meer dan tientallen mensen die hun baan zullen verliezen. "Dat is niet extreem veel. En dat betekent niet dat ze de bank moeten verlaten, voor hen worden andere rollen gecreëerd." In Nederland had Rabobank eind 2022 ruim 25.000 medewerkers in dienst. Wereldwijd ging het toen om 47.000 werknemers.

Lees ook: Meer dan twee op drie bedrijven verwacht herstructurering

Vermindering organisatielagen

Om de werkwijze van de bank eenvoudiger te maken, wil Decraene het aantal organisatielagen bij Rabobank verminderen. "En met dat doel willen we ook meer per klantensegment gaan aansturen, in plaats van regionaal." De topman spreekt tegen dat de "herinrichting" leidt tot grote onrust binnen de bank. "Waarschijnlijk kweekt elke verandering wel wat onrust, maar elke bespreking hierover is tot nu toe constructief verlopen."

Lees ook: Recessie en de kansen van stakeholdermanagement en herstructurering

Doorbouwen

De begin vorig jaar aangetreden bestuursvoorzitter zegt dat hij hiermee wil doorbouwen op de strategie van zijn voorgangers. "Maar ik wil een accent aanleggen. Toen ik hier kwam, vond ik dit een heel mooie en sterke bank, maar hoe kunnen we dit gaan versterken? Dus het is echt doorbouwen op iets wat stevig is."

(ANP)

Gerelateerde artikelen