Industrie kampt met ‘ongelijk speelveld’ door dure stroom
De Nederlandse industrie heeft te maken met "een zeer ongelijk speelveld" omdat andere landen hun elektriciteit goedkoper maken voor hun eigen bedrijven en lagere nettarieven hanteren. Hierdoor ontstaat oneerlijke concurrentie, reageert ondernemingsorganisatie VNO-NCW op een onderzoek naar elektriciteitskosten in Nederland vergeleken met omringende landen.
"Het is nu onomstotelijk bewezen dat de kosten van elektriciteit voor de industrie in Nederland schrikbarend hoger zijn. De elektriciteitskosten voor industriële grootverbruikers zijn in omringende landen als Duitsland, Frankrijk en België tot wel 66 procent lager dan in Nederland. Ook is dit verschil het afgelopen jaar sterk gegroeid", stelt VNO-NCW.
Dreigingen
Volgens de ondernemers kan dit niet zo doorgaan. "Nu al dreigen verschillende bedrijven op de korte termijn in de problemen te komen omdat de productie stilligt of ze moeten concurreren tegen bedrijven die veel goedkoper kunnen werken." Voor de lange termijn nekken de structureel hogere kosten de investeringen in de noodzakelijke verduurzaming van Nederlandse bedrijven.
Regelingen buurlanden
Onze buurlanden ondersteunen via allerlei regelingen hun industrie waardoor stroom daar veel goedkoper is, komt uit het onderzoek naar voren. Nederland maakt van deze mogelijkheden geen gebruik of heeft ze recent afgeschaft. VNO-NCW wil dat de politiek snel kijkt naar mogelijkheden die andere landen wel gebruiken en Nederland niet.
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director