Innovation Mavericks, hoe bewerk je de finance guys?
Door Valentijn de Jong Het lijkt mij goed ook het CFO publiek eens te laten lezen hoe zij over hen praten. Dus voor de innovation mavericks in de serie ‘hoe bewerk je jouw stakeholders?’, vandaag de finance guys. Als maverick moet je sterk in je schoenen staan om binnen jouw organisatie het hoofd boven water te houden. Jouw hoogdravende gedachtegoed kent vele sceptici. Als maverick heb je het nadeel van nature een beetje naïef te zijn en denk je dat ‘de rest’ het toch ook wel heel cool moet vinden wat er allemaal wel niet kan met al die technologie.Kom even terug op aarde beste maverick; dat is niet de realiteit, ook jullie organisatie wacht hel en verdoemenis. Het is maar goed dat er collega’s met ‘zwarte hoeden’ rondlopen die al dat potentieel gevaar goed in de gaten houden en de domme commerçanten, maar vooral die oliedomme innovatoren, voor elk mogelijk rampscenario behoeden. Dus beste maverick; wie zal je zoal vinden op je innovatie pad en hoe bewerk je ze? Ten eerste: de mannen met de zwarte hoeden, ook wel de finance guys genoemd. Zij wachten op het juiste moment om je stevig aan te pakken. Let op, dat doen ze niet direct of met open vizier. Alles dient slechts een doel; namelijk, jou met je vage verhalen van die roze wolk afstoten. Je bent een loose cannon die niet begrijpt waar het hier om gaat. Je maakt mensen alleen maar enthousiast met ‘fluffy’ stories. Het klinkt leuk, maar er is geen enkel bewijs voor jouw zogenaamd inspirerende toekomstbeeld. Besef goed dat zij zo over je praten bij de koffieautomaat! Je bent immers bezig het zorgvuldig opgebouwde gezag te ondermijnen met jouw fascinaties over de toekomst die op geen enkel concreet getal gebouwd zijn, laat staan dat je in staat bent een lekkere stevige business case te leveren.De belangrijkste tip; ga hier nooit in mee! Jouw droom en jouw overtuiging zijn sterker dan de beste Excel oefening. Laat je niet verleiden door de CFO-clan in de strijd om de getallen, dat is hunnie terrein en daar ga jij verliezen. Innovatie kan en mag niet in competitie geraken met business projecten. De oplossing; lok hen in jouw veld. Daag hen uit als individu te denken – en maak de verbinding met jouw innovatieve idee. Doe dit geslepen, handig en ontlok hen de argumenten dat zij zelf wel eens van jouw innovatie gebruik zouden kunnen maken. Wat kopen zij dan graag… en waarom? Vraag hen naar hun kinderen en wat hen zoal beweegt. Of vraag hen hoe de klant van de toekomst eruit ziet. Wat koopt die dan – is dat hetzelfde als vandaag? Hoe komt het toch dat – nu noem je de naam van die bekende start-up in jouw industrie – zo’n snelle groei doormaakt? Dus stel vragen… en laat de stiltes maar vallen – niet gaan praten en dromen in het bijzijn van finance guys. Luister naar het geluid van de kwartjes die vallen. O ja, verwacht overigens nooit dat de baas van dat stel vervolgens achter je idee zal gaan staan. Hij zal altijd een slag om de arm houden – omarm die gedachte, dat is zijn vak!Valentijn de Jong blogt over innovatie en de verandering. Valentijn was 17 jaar actief in de internationale corporate wereld in executive rollen. Hij werkte voor bedrijven als Mercedes, General Electric en De Lage Landen (Rabobank Groep). Sinds 2015 is Valentijn uit het corporate leven gestapt en geeft hij leiding aan Acato, een internet bedrijf in Den Haag dat Online Experiences voor haar klanten maakt.