Podcast: Guido Dubbeld, CFO Eneco over purpose

In deze podcastserie gaat de CFO Community in samenwerking met SAP het gesprek aan met CFO’s over het thema purpose.

 

 

Alex van Groningen · CFO aan het Woord | Guido Dubbeld, CFO Eneco over purpose

De afgelopen tijd kon de CFO Community geen fysieke events organiseren vanwege corona. Maar de ambitie blijft bestaan om kennis en ervaringen te blijven uitwisselen. Manieren om dat te doen zijn online rondetafels, webinars en podcasts. In deze eerste episode van de ‘purpose podcast’, die de CFO Community in samenwerking met SAP organiseert, is de gast Guido Dubbeld, CFO van Eneco.

Het gesprek wordt gevoerd door Kevin Mottard en Amy Quik, samen verantwoordelijk voor de CFO Community. “Het idee van deze podcast is om met elkaar te spreken over het thema purpose”, begint Mottard. “Wat betekent purpose voor jou? En wat betekent purpose binnen Eneco?” 

“Purpose voor Eneco is natuurlijk belangrijk”, reageert Dubbeld. “We zijn blij dat we een purpose hebben. Er zijn bedrijven die nog op zoek zijn naar hun purpose. Wij hebben dat eigenlijk allang gevonden. En dat is ingezet in het jaar 2007 toen wij hebben gekozen voor een duurzame strategie. Volledig overtuigd dat de oplossing in de toekomst van klimaatproblemen echt aan de duurzaamheidskant ligt en dat er nog een lange weg te gaan is. Maar ook dat dat echt het maatschappelijk midden ging worden en dat je je daar als bedrijf op in moet zetten.” 

Dat was destijds heel bijzonder, aldus de CFO. “Ik herinner me nog FD-artikelen die stelden dat we de weg kwijt waren bij Eneco. Maar daar hebben we toen toch op ingezet en dat heeft best een tijd gekost voor iedereen om te beklijven. Daar is echt wel een paar jaar overheen gegaan voordat dat thema steeds verder uitgediept werd en er ook steeds meer investeringen naartoe gingen.”

Een belangrijk moment kwam in 2012 toen Eneco zich ging afvragen hoeveel planeten we nou eigenlijk gebruiken. “Dan maak je het opeens heel visueel”, zegt Dubbeld. “Wanneer je weet dat je als bedrijf eigenlijk vier planeten gebruikt met je producten weet je dat dat niet lang goed kan gaan. En ik herinner me nog een berekening die we toen op de sigarendoos hebben gemaakt. En dat kwam uit op drieënhalve planeet. En toen waren we al onderweg met duurzaamheid als Eneco. En van daaruit hebben we een concept ontwikkeld wat uitkomt op One Planet thinking. Als jij je bedrijfsvoering kan runnen met de voetprint die één planeet kan hanteren, dan voldoe je aan de continuïteit van onze maatschappij. Nou, daar zijn we nog ver van verwijderd.”

Luister ook naar de podcast met Lodewijk Lockefeer, CFO van Zeelandia.

Gerelateerde artikelen