Randstad: toenemende kennisongelijkheid rondom AI
Uitzendconcern Randstad waarschuwt voor een toenemende kennisongelijkheid in de omgang met kunstmatige intelligentie (AI). Dat dreigt arbeidstekorten te verergeren als niet wordt ingegrepen. Hoewel driekwart van de bedrijven inmiddels AI gebruikt in hun werkproces, heeft volgens onderzoek van Randstad slechts 35 procent van het personeel het afgelopen jaar AI-training ontvangen. Daarbij valt op dat 71 procent van de AI-geschoolde werknemers mannen betreft en slechts 29 procent vrouwen.
Generatiekloof en genderkloof
Er is niet alleen een genderkloof, maar ook een generatiekloof, aldus Randstad, dat zich baseert op gegevens uit bijna 3 miljoen functieprofielen en de ervaringen van meer dan 12.000 werknemers wereldwijd. Slechts een op de vijf babyboomers heeft volgens die data AI-scholingsmogelijkheden aangeboden gekregen, tegenover bijna de helft van de gen Z-werknemers.
AI helpt bedrijven hun order-to-cash-cyclus te verkorten en debiteurensaldo te verminderen door automatisering van processen zoals klantverificatie en incasso-oplossingen. Hierdoor kunnen bedrijven kosten besparen en de klanttevredenheid verhogen. Toch staan veel CFO’s nog aan het begin van hun AI-reis.
Tegelijkertijd ziet het uitzendconcern de vraag naar personeel met AI-vaardigheden explosief stijgen. Afgelopen jaar alleen zou het gaan om een vervijfvoudiging.
“Als het om AI gaat, blijft de vraag in een ongekend tempo groeien, en dat geldt ook voor de AI-ongelijkheidskloof die het creëert”, zegt Randstad-topman Sander van ’t Noordende. “Tenzij we dit erkennen en actief stappen ondernemen om het aan te pakken, zal de groep werknemers die voorbereid is op de toekomst van werk te klein zijn – wat nog meer tekorten in verschillende sectoren zal veroorzaken.”
Randstad ziet mogelijkheden om de AI-vaardigheidskloof te overbruggen en het tekort aan talent aan te pakken. Een van de aanbevelingen van het concern aan bedrijven en organisaties is om nog eens goed naar hun scholingsopties te kijken. Ook pleit de onderneming voor meer partnerschappen tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties.
Lees ook op CFO.nl: Leadership in Finance Summit 2024: “CFO met hoog snapvermogen haalt het meeste uit AI.”