Somber rapport Carbon Market Watch en NewClimate Institute
De grootste en rijkste bedrijven ter wereld komen hun klimaatbeloftes niet na, zo staat in een onderzoeksrapport dat maandag wordt gepresenteerd. De klimaatdenktanks Carbon Market Watch en NewClimate Institute onderzochten 24 bedrijven in verschillende sectoren. Het gaat om bedrijven als Apple, H&M, ArcelorMittal, Microsoft en Google. Olie- en gasbedrijven zijn buiten beschouwing gelaten.
De gezamenlijke inkomsten van de 24 multinationals bedragen zo'n 2,8 biljoen euro. Ze zijn samen verantwoordelijk voor ongeveer 4 procent van de mondiale uitstoot van broeikasgassen. Onder druk van aandeelhouders, regeringen en consumenten hebben veel van de bedrijven zich gehaast om strategieën uit te rollen die hun uitstoot moeten verminderen. Ze onderschrijven dan ook allemaal de doelstelling, geformuleerd in het Verdrag van Parijs, om de opwarming van de aarde te beperken tot 1,5 graden Celsius.
Overgrote meerderheid onderzochte bedrijven komt beloftes niet na
Om onder die kritieke temperatuurstijging te blijven, moet de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen in het jaar 2030 met 45 procent zijn verminderd. En tegen het midden van de eeuw moet zij 'netto nul' zijn volgens adviespanel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) van de VN.
22 van de 24 onderzochte bedrijven hebben toezeggingen gedaan voor de periode tot aan het jaar 2030. Maar die toezeggingen verminderen hun gezamenlijke uitstoot slechts met 15 procent, stelt het onderzoeksrapport dat de naam 2023 Corporate Climate Responsibility Monitor draagt. De 'netto nul'-doelstellingen, die door alle 24 multinationals zijn geformuleerd, zouden nauwelijks een derde van hun huidige uitstoot wegnemen. Dat wil zeggen: als die doelstellingen überhaupt worden gehaald.
"De overgrote meerderheid van deze bedrijven doet gewoon niet wat ze hebben beloofd", luidt de conclusie van het onderzoeksrapport daarom.
Bomen planten in plaats van uitstoot verminderen
Bedrijven formuleren op papier ferme klimaatdoelen, maar stevig beleid om die te behalen ontbreekt vaak. Een populaire strategie is niet de uitstoot verlagen, maar die compenseren met bos, blijkt uit nieuw onderzoek. "Een zorgelijke trend."
Scheepvaartgigant Maersk komt nog het best uit het onderzoek naar voren. Het plan van dit bedrijf om zijn uitstoot tegen 2040 weg te werken wordt door de onderzoekers als "redelijk integer" ingeschat. De klimaatplannen van bedrijven als Apple, H&M, Google, Microsoft en staalconcern ArcelorMittal worden echter beoordeeld als "matig integer". American Airlines, Samsung Electronics, levensmiddelengigant Carrefour en JBS (het grootste vleesverwerkende bedrijf ter wereld) krijgen van de 24 onderzochte bedrijven de laagste scores. Hun klimaatdoelstellingen worden bestempeld als "zeer weinig integer".
(ANP)