Waarom executives meer verhalen moeten vertellen

Powerpoints gebruiken bij presentaties in de board? Geen goed idee. Vertel in plaats daarvan verhalen.

Het is een regel van Jeff Bezos: het gebruik van Powerpoints bij vergaderingen is verboden. De oprichter en CEO van Amazon heeft daarvoor een verrassend alternatief: het narratief. Dit zou vele malen effectiever zijn dan een presentatie met bullet points. 

In plaats van de geijkte presentaties, krijgt iedereen aan het begin van de vergadering daarom een memo van zes pagina’s die opgebouwd is in volzinnen en met een narratieve structuur. Na een half uur lezen, gaan de aanwezigen er met elkaar over in discussie.  

Business communicatie-expert Carmine Gallo schrijft op Inc.com waarom dit zo goed werkt. 

Onze hersens zijn ingesteld op verhalen

Toen mensen controle wisten te krijgen over vuur, stelde ze dit in staat om eten te bereiden. Maar er was nog een belangrijk voordeel dat een grote rol heeft gespeeld in de menselijke ontwikkeling. Mensen gingen rond kampvuren zitten en elkaar verhalen vertellen. Deze dienden als kennisuitwisseling, waarschuwing voor gevaren of inspiratie. 

Uit hersenonderzoek blijkt dat onze hersenen ingesteld zijn op verhalen. Via narratieven nemen we de wereld tot ons en dit is de manier waarop we spreken. En dus onthouden mensen informatie beter via verhalen dan via Powerpointpresentaties.

Verhalen hebben overredingskracht 

Wil je iemand overtuigen, dan heb je daarvoor om te beginnen geloofwaardigheid nodig. Hiernaast moet je argumentatatie logisch zijn. Tenslotte speelt emotie een belangrijk rol. En emotie is helemaal geen vies woord.

De geschiedenis laat vele succesvolle voorbeelden zien van leiders die juist in staat waren door rationele en emotionele argumenten grote veranderingen te weeg te brengen. Neurowetenschappers hebben ontdekt dat emotie de snelste weg naar onze hersenen biedt. Dus wil je een idee overbrengen op iemand anders, dan is de de beste manier om dit te doen via een verhaal. Volgens Bezos bieden verhalen, bijvoorbeeld van klanten, vaak meer inzicht dan data. 

Bullet points zijn ineffectief 

Uit hersenonderzoek blijkt dat onze hersenen informatie die aangeboden wordt in bullet-point-format, niet goed opslaan. Ook is bekend dat we visuele informatie op slides beter onthouden dan tekstuele. Moet je toch slides gebruiken, dan is het beste om vooral afbeeldingen te gebruiken. Die zijn veel krachtiger dan de oninspirerende bullet-points. 

[Bron: Inc.com]

 

Gerelateerde artikelen