Denktank: grote concerns zwijgen over gevolgen uitstoot klimaat
Grote vervuilende bedrijven vermelden in hun jaarrekeningen vaak niets over de gevolgen die hun uitstoot heeft voor het klimaat. Dat stelt de financiële denktank Carbon Tracker.
Slechts in 37 procent van de onderzochte jaarrekeningen worden beleggers enigszins geïnformeerd over de financiële risico's die verband houden met klimaatverandering. Bij de resterende 63 procent kunnen beleggers niet zien of de klimaateffecten in de balans zijn verwerkt. "Zij hebben dus geen inzicht in de standpunten van het management", aldus Carbon Tracker.
140 onderzochte bedrijven
Tot de 140 onderzochte bedrijven behoren Shell, Unilever, Berkshire Hathaway, Chevron, ExxonMobil, General Electric, Procter & Gamble, Walmart, Toyota, Hitachi, Honda, Bayer, Thyssenkrupp, Danone en Saudi Aramco. De meeste jaarrekeningen van deze bedrijven worden gecontroleerd door de vier grote accountantskantoren: Deloitte, EY, KPMG en PwC. Zowel de bedrijven als hun accountants laten beleggers in het ongewisse, volgens Carbon Tracker.
Lees ook: Toezichthouder wil meer inzicht in risico’s van energietransitie (cfo.nl)
Weergave jaarrekeningen
Deze bedrijven zijn zelf blootgesteld aan klimaatrisico's, die grote gevolgen kunnen hebben op hun eigen balansen en kasstromen, stelt de denktank. "Beleggers en toezichthouders hebben dringend behoefte aan informatie over hoe bedrijven dit vandaag de dag weergeven in hun jaarrekeningen. Als beslissingen gebaseerd worden op onvolledige of onjuiste informatie, dan kunnen investeerders, inclusief pensioenfondsen en particuliere aandeelhouders, aanzienlijke financiële verliezen oplopen." (ANP)
De CFO Association is dé exclusieve community van CFO's en FD's in Nederland. De CFO Association biedt een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat je adviseren door de top CFO's van Nederland.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPopulair
Vacatures
Markt Update
Whitepapers
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
Amber Overbosch
Commercial Director