Wat kunnen CFO’s van David Wells leren?

Na het aangekondigde vertrek van David Wells van Netflix: vijf tips voor CFO’s.

David Wells vertrekt als CFO van Netflix om zijn filantropische dromen uit te laten komen. Een betere wereld in plaats van een nog betere financiële positie van zijn werkgever… Veertien jaar werkte Wells voor Netflix, waarvan acht jaar als CFO. 

Onder zijn financiële leiding veroverde streaming video on demand de wereld. Afgelopen kwartaal viel de groei van het aantal abonnees – nu rond de 120 miljoen – ietwat tegen, maar de omzet van het platform vervijfvoudigde onder het bewind van Wells en CEO Reed Hastings tot bijna 12 miljard euro in 2017. Maar genoeg is genoeg, voor Wells. Zijn opvolger/opvolgster mag 8 miljard euro investeren om de koers van Netflix nog verder op te stuwen. Wat kunnen CFO’s van David Wells leren?

1. Netflix staat voor grote uitdagingen, de concurrentie stoomt op. Met Amazon Prime Video, HBO en Hulu op het vinkentouw.  Wells loopt tegen de vijftig, vertrekt op zijn hoogtepunt. Verstandig.  Doe zoals Wells. Veel beter kan het niet worden, minder wel. Hij zal in de Netflix-analen altijd herinnerd worden als de man van het grote financiële succes.

2. Wells verklaart zich in te willen zetten voor goede doelen. Altijd verstandig, zo’n tranentrekker. Wekt sympathie, de CFO zegt Netflix vaarwel om de wereld beter te maken, gaat niet weg voor nóg meer salaris, dus geen graaier… Kanttekening; als over een paar maanden blijkt dat David Wells toch elders als CFO met een topsalaris aan de slag gaat, slaat die sympathie al snel om…

3. David Wells blijft bij Netflix tot er een opvolger is gevonden. Intern dan wel extern. Aan te raden, niet ‘zomaar’ weggaan maar zorgen dat de winkel op volle toeren blijft draaien.

4. De wereld van streaming video staat voor grote veranderingen. Digitalisering zal hier nog sneller en ingrijpender uitpakken dan in andere branches. Verjonging kan hier het toverwoord zijn. Door zijn vertrek hoeft Wells niet te vrezen qua digitale kennis links en rechts te worden ingehaald.

5. CEO Reed Hastings prijst in het persbericht waarin het afscheid van Wells wordt aangekondigd zijn CFO de hemel in. Absolute aanrader, wat zich achter de coulissen ook mogelijk afspeelt. Het toont eenheid, vertrouwen en vastberadenheid. Met de door de laatste technische ontwikkelingen toch wat onzekere toekomst van Netflix goed voor het imago richting aandeelhouders en abonnees.        

Lees ook: Abonnementsmodel heeft last van populariteit

Gerelateerde artikelen