De CFO is onmisbaar in de cloudtransformatie
Mario Thomas is al 15 jaar expert als het gaat om de vraag hoe de cloud van waarde kan zijn voor bedrijven. Sinds zeven jaar is hij woordvoerder van AWS en Global Principal Executive Trainer & Coach for Amazon Web Services (EMEA): “Amazon was jarenlang vooral bekend als de grootste webwinkel van de wereld. Vandaag de dag is de Amazon Web Services (AWS) Cloud een belangrijke business driver voor de groep omdat het waarde toevoegt voor onze klanten. De pandemie heeft bewezen dat onze cloud instrumenteel is voor een snelle organisatorische transformatie.”
Thomas verwijst naar een onderzoek onder 10.000 klanten van AWS. Een overgrote meerderheid (94 procent) blijkt hun businessmodel te hebben aangepast tijdens de pandemie, 56 procent heeft het businessmodel zelfs compleet omgegooid: “Het cloudplatform van AWS bleek sinds de uitbraak van het coronavirus keer op keer een uitstekend instrument om snel ingrijpende organisatorische veranderingen door te voeren. Onze cloud heeft zich echt bewezen als een ‘enabler’ van een snelle transformatie om het voortbestaan van een bedrijf te garanderen.” Hij wijst op de vele callcenters die na de uitbraak van de pandemie van de ene op de andere dag geen mensen meer op kantoor konden herbergen. “Met Amazon Connect konden binnen een paar uur duizenden helpdeskmedewerkers, telefonische verkopers en andere werknemers vanuit huis aan de slag.”
De bedrijven die hebben meegewerkt aan het onderzoek, hebben de smaak te pakken. Niet alleen onderschrijven ze dat de drastische veranderingen die ze tijdens de coronacrisis moesten doorvoeren, mogelijk waren door een digitale, cloudgedreven transformatie. Ook verwachten de meeste van hen (64 procent) dat ze op de ingeslagen weg zullen voortgaan, en nieuwe cloudgebaseerde technologieën zullen invoeren.
Nieuwe toepassingen
Thomas ziet dat klanten vaak behoefte hebben aan technologieën om thuiswerken te ondersteunen. “Hybride werken is ‘here to stay’. Ook als mensen straks weer onbelemmerd door virusdreigingen naar kantoor kunnen gaan, zullen ze vaker dan vroeger thuis blijven werken. Dankzij de digitale middelen waar ze over kunnen beschikken, is de noodzaak om op en neer tussen huis en kantoor te reizen nu eenmaal veel kleiner geworden.”
Maar het faciliteren van een hybride werkomgeving is zeker niet de enige toepassing van cloudgebaseerde technologieën die de komende jaren in zwang zullen zijn, verwacht Thomas. “De cloud blijft belangrijk om allerlei organisatorische veranderingen door te kunnen voeren. Veranderingen zullen in toenemende mate datagedreven zijn. Bedrijven hebben steeds vaker inzicht in allerlei vraagstukken als: ‘Hoe kunnen we onze omzetmarge en winst vergroten?’, ‘Hoe kunnen wij onze klanten beter leren kennen?’, ‘Hoe kunnen we onze klanten helpen de juiste aankoopbeslissing te nemen?’, ‘Hoe kunnen we nieuwe markten betreden en nieuwe producten en diensten lanceren?’. Dankzij de data die via allerlei cloudgebaseerde toepassingen kunnen worden verzameld, is het mogelijk om deze analyses te maken. “
Volgens Thomas wordt de cloud ook steeds vaker gebruikt om efficiënter te werken en minder afval te produceren: “Zeker nu machine learning zo in opkomst is, nemen de mogelijkheden op dit gebied toe. Denk aan een luchtvaartmaatschappij die machine learning gebruikt om vliegroutes te optimaliseren om brandstofverbruik te verminderen. Of om ‘predictive maintenance’ in te zetten, zodat tijdig onderhoud kan plaatsvinden van machineonderdelen voordat ze kapot gaan.”
CFO aan zet
Gezien het brede terrein van cloudtoepassingen en de ingrijpende veranderingen die met deze toepassingen kunnen worden bewerkstelligd, is het zaak dat de top van het bedrijf echt betrokken is bij de cloudtransformatie. Thomas. “In het verleden kon digitalisering misschien worden overgelaten aan de IT-afdeling. Vijftien jaar geleden gebruikte je de cloud hooguit voor opslag van bestanden. IT-ers waren prima in staat om te beoordelen of dit nodig was, de beste aanbieder uit te kiezen en de rekening door te sturen aan de CFO.”
Nu de cloud echt instrumenteel kan worden ingezet voor een bedrijfstransformaties, ligt die tijd volgens Thomas ver achter ons. “Willen CEO en CFO leiding kunnen geven aan algehele transformatie, dan zullen ze ook leiding moeten geven aan de digitale transformatie die deze mogelijk maakt en dus ook moeten meebeslissen hoe de cloud het beste kan worden ingezet. Vooral de CFO, die heeft tenslotte de belangrijkste stem in de investeringsbeslissing zoals hij vroeger ook de belangrijkste stem had in beslissingen over de aanschaf van mainframes en in hoe deze het beste konden worden ingezet. De veranderingen die via de cloud kunnen worden ingezet zijn echter veel radicaler en kunnen zich veel sneller voltrekken dan in de tijd van de mainframes.”
Bijvangst corona
Lang niet alle bedrijven zien in dat de top een sleutelrol kan en behoort te spelen bij cloudgerelateerde beslissingen, vervolgt Thomas. “Niet verwonderlijk, aangezien slechts 5 procent van de bestuurders van bedrijven buiten de technologiesector werkelijk goed digitaal onderlegd is.” Tegelijkertijd stijgt het inzicht onder bestuurder in de mogelijkheden die de cloud biedt de bedrijfsvoering en veranderingen daarin te ondersteunen.
Zoals gezegd, dat is grotendeels een bijvangst van de coronapandemie. Bedrijven willen al jaren transformeren, en verkondigen al jaren dat ze daartoe digitale middelen willen inzetten. Tijdens de coronacrisis zijn ze gedwongen om de proef op de som te nemen. En zeker CFO’s zien nu in dat de cloud een transformatieversneller kan zijn. Gelukkig maar: “In de afgelopen 15 jaar is het belangrijkste wat ik heb geleerd dat goed gebruik van de cloud onmogelijk is zonder betrokkenheid van de CFO.”