Miljoenenoplichting via levensechte ‘helpdesks’

Explosieve stijging bankhelpdeskfraude sinds 2020.

Nederlandse banken hebben afgelopen jaar bijna 36 miljoen euro schade geleden door cyberfraude. Vooral bankhelpdeskfraude was met ruim 28 miljoen euro een grote kostenpost, blijkt uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), waarover De Telegraaf bericht. 10.000 mensen werden er in 2023 slachtoffer van. Banken en de cyberpolitie waarschuwen voor nieuwe, geraffineerde vormen van cyberfraude. Criminelen zetten volgens de politie op steeds grotere schaal kunstmatige intelligentie in om mensen op te lichten.

Lees ook: Fraudepogingen bij 83% van de financieel directeuren (cfo.nl)

Explosieve stijging bankhelpdeskfraude

Bankhelpdeskfraude, waarbij criminelen zich voordoen als bankmedewerkers, steeg sinds 2020 explosief. Piekjaar was 2022. Toen wisten cybercriminelen maar liefst 51 miljoen euro buit te maken. Banken en de politie zijn tevreden met de daling van 45 procent afgelopen jaar, die onder meer werd veroorzaakt door stevig recherchewerk door de cyberpolitie, waarbij verschillende bendes werden opgerold en fikse gevangenisstraffen werden uitgedeeld. Ook verlaagde daglimieten bij banken en voorlichting droegen bij aan de daling.

Lees ook: Bedrijf trapt in miljoenenzwendel na deepfakevideo CFO

Maar reden tot achteroverleunen is er allerminst, benadrukken zowel de politie als de banken. (ANP)

Gerelateerde artikelen